Tot nu toe wordt er opvallend weinig reclame gemaakt in de provincie voor de Floriade, zegt docent marketing Wouter de Vries van hogeschool Windesheim. “Ik heb een piepklein beetje reclame gezien, een bordje in Almere”, stelt hij. “Maar het is ook afhankelijk van wie je naar de Floriade wilt krijgen, en of reclame daar wel een goed instrument voor is.”
Voor de mensen die beroepsmatig naar de Floriade komen, is reclame niet nodig, stelt De Vries. “Bij de vorige Floriade in Venlo waren dat 400.000 van de twee miljoen bezoekers. Die bereik je niet met reclame. Voor toeristen hoef je hier in Nederland ook geen reclame te maken.” Alleen voor de Nederlandse toerist is reclame misschien zinvol, stelt hij.
Over de reclamespotjes die op televisie worden uitgezonden, is De Vries kritisch. “Een beroemde uitspraak in de marketingwereld is ‘de helft van mijn reclamebudget is weggegooid geld, ik weet alleen niet welke helft’.” Hij vindt het opvallend dat er niet wordt aangezet tot een bepaald gedrag, zoals ‘ga naar de website’ of ‘hier kunt u kaartjes bestellen’. “Je ziet een stel Engelse termen voorbijkomen en dan denk ik als marketeer ‘welke doelgroep hebben ze nu eigenlijk voor ogen’?”
Het is volgens de marketingdocent ook helemaal niet duidelijk wat mensen kunnen beleven op de Floriade. “Het enige wat ik zie is het kabelbaantje. Dat vind ik best nog origineel, maar ik begrijp niet hoe dat in het concept duurzaamheid past.” De opening door de koning is volgens De Vries wel een steengoede zet. “Ik denk dat die meer PR genereert dan alle reclamespotjes.”
‘Concept heeft afgedaan’
De leraar wijst ook op de aanblik van het terrein, zo vlak voor de opening. “Als je nu ziet hoe het er bij ligt; met een knipoog zeg ik ‘ik ben eigenlijk blij dat er nog geen reclame gemaakt wordt’.” Hij heeft ook weinig vertrouwen in de toekomst van de Floriade. “Ik zou een oproep willen doen aan alle politici die een volgende Floriade willen organiseren, krab je eens achter de oren, want het concept lijkt gewoon afgedaan te hebben. Venlo is niet winstgevend geweest, Haarlemmermeer is niet winstgevend geweest, en we hebben al de Keukenhof.”
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.