Wat betekent City FC voor de stad? ‘Het aanzien van Almere is positief veranderd’

Redactie Omroep Flevoland
By Redactie Omroep Flevoland

Welke invloed heeft voetbalclub Almere City FC op de stad, nu de club een seizoen in de eredivisie heeft gespeeld en ook volgend jaar verzekerd is van de hoogste landelijke competitie?

Martin Ort van de ondernemersvereniging Stadscentrum Almere is er heel duidelijk over: “De komst van Almere City heeft een enorme energie teweeggebracht in Almere.”

Volgens Ort werd er altijd neergekeken op de stad, maar nu zorgt een eredivisieclub voor positieve aandacht in de media. “Voor heel veel jonge mensen die zich lastig kunnen identificeren met de stad, hebben ze nu wel een goede identiteit gevonden en een gezamenlijke trots gecreëerd en dat gaat via de voetbalclub.”

Bekijk hier de reacties van trainer Alex Pastoor en directeur John Bes over handhaving in de eredivisie.

Het aanzien van Almere
De gemeente Almere is erg blij met de club. “Het hebben van een Eredivisieclub kost de gemeente eerder geld, dan dat het direct geld oplevert”, laat woordvoerder Arnout Staal van sportwethouder Maaike Veeningen weten. “Maar het hebben van zo’n club is natuurlijk wel heel interessant voor een gemeente. Het levert namelijk voor verschillende ondernemers in de stad geld op, en dat geldt natuurlijk ook voor Almere nu wij City FC hebben.”

Daarnaast zorgt het promoveren en handhaven van Almere City FC volgens hem voor sociale cohesie in de stad onder een groot deel van de inwoners, oftewel verbroedering. “Jong en oud, en mensen van alle achtergronden, ontmoeten elkaar in het stadion en op plekken waar ze samen naar wedstrijden kijken. Wij zijn als gemeente ook trots op de club en wat ze bereikt hebben, en een groot deel van de inwoners voelt dat ook zo.”

En de club heeft het imago van de stad volgens de gemeente ook veranderd. “Het aanzien van Almere in de rest van het land is natuurlijk ook veranderd op een positieve manier. Los daarvan versterkt de voetbalclub de netwerken tussen verschillende ondernemers in de stad, die elkaar in de businessclub ontmoeten.”

Ook bij Almere City Marketing merken ze de voordelen van een eredivisieclub. Zo blijkt de merchandising in het VVV-kantoor erg goed te verkopen. “Shirtjes, sjaaltjes, petten, sindskort de sokken en ook Ally de Aap doet het goed”, zegt Nik Smit.

Daarnaast merkt Smit ook dat zakelijke klanten uit zichzelf beginnen over de voetbalclub. Het zorgt daardoor voor een stukje herkenbaarheid van de stad.

Veel aandacht voor de club
Vorige week was er ook nog een speciaal moment toen de erevoorzitter van de club een lintje kreeg. René ter Borgh wist met het toenmalige FC Omniworld na een lange strijd van 10 jaar een betaald voetballicentie te realiseren in Almere. Daarnaast heeft Ter Borgh velen sociale projecten geïnitieerd in nauwe samenwerking met Almere City FC.

Verder bleek maandag al dat er 2000 mensen in de wachtrij staan voor een seizoenkaart bij de club in het Yanmar stadion. Met deze wachtlijst wil de club iedereen een gelijke kans geven om na deze voetbaljaargang een seizoenkaart voor de club te bemachtigen.

Nadat de huidige seizoenkaarthouders ná de laatste wedstrijd van het seizoen thuis tegen N.E.C. Nijmegen de mogelijkheid hebben gekregen om de seizoenkaart te verlengen, wordt de wachtlijst aangeschreven. Ook wordt het stadion uitgebreid.

- Advertentie-
Share This Article
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.
1 Comment