Op de vooravond van Black Friday heeft Extinction Rebellion (XR) Almere groene en roze kaartjes verspreid door het centrum van Almere met een boodschap tegen de feestdag voor koopjesjagers. Met deze actie hoopt de organisatie mensen te wijzen op de effecten van fast fashion.
Op de kaartjes, die verstopt zijn in jassen, broeken en jurken, staan boodschappen over de fastfashionindustrie. De actievoerders hebben ruim 1500 kaartjes verspreid over kledingwinkels in Almere Stad. “De mode-industrie staat erom bekend extreem vervuilend te zijn”, legt XR Almere uit.
‘We vinden de kaartjes overal’
De New Yorker, waar onder andere de kaartjes verspreid zijn, is niet zo blij met de actie. “We vinden de kaartjes overal”, zegt de filiaalmanager van de winkel. Het achterliggende doel van de kaartjes begrijpt de filiaalmanager, maar volgens hem is dit niet de juiste aanpak. “Hang dan een poster op; de kaartjes die we nu vinden gaan de prullenbak in. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.”
Fast fashion
Het is een internationale actie van XR, maar iedere tak, zoals XR Almere, mag zijn eigen invulling geven. Zij hebben specifiek gekozen voor het verspreiden van kaartjes in winkels die fast fashion verkopen. Dit is te merken aan de lage prijzen en de ‘slechte’ kwaliteit van de kleding.
Verder wijst XR Almere erop dat “Black Friday niet meer is dan een marketingtruc.” Ze roepen op om geen overbodige spullen aan te schaffen. Een vintagewinkel met tweedehands kleding is één van de alternatieven om toch een nieuwe outfit te shoppen. Met de hele actie hoopt XR Almere ook mensen bewuster te maken van deze alternatieven.