‘Verkeersplan Floriade niet goed genoeg om vergunning goed te keuren’

Redactie 1Almere
By Redactie 1Almere

Er mankeert een hoop aan het plan waarin de Floriade beschrijft hoe het om wil gaan met de bezoekersstromen van het evenement. Tot die conclusie komt een adviesbureau dat door de gemeente is ingeschakeld. “Wij bevelen de gemeente Almere op basis van de huidige planvorming aan géén vergunning te verlenen aan de organisator van het evenement”, zo luidt de spijkerharde conclusie.

Eerder kwam er ook al kritiek op een ander onderdeel van de plannen, namelijk het Veiligheidsplan. Door het bureau HIRS advies is nu gekeken naar het Mobiliteitsplan. Daarin wordt tot in detail vastgelegd hoe omgegaan wordt met zaken als parkeerplekken, pendelbussen en mensen die lopend of fietsend naar het terrein komen. Het is de Floriade BV die verantwoordelijk is voor het plan, de gemeente heeft er aan meegeholpen.

HIRS advies schrijft dat het definitieve Mobiliteitsplan een ‘onvoldoende stevig fundament’ heeft. In eerdere versies was er volgens het adviesbureau steeds sprake van ambitie en visie. Die was erop gericht om veel bezoekers met het openbaar vervoer naar Almere te laten komen. Dit aangezien de strengere stikstofwetgeving de mogelijkheden voor grote hoeveelheden auto’s lastig zou maken. 

Uit berekeningen die de Floriade dit jaar uit heeft laten voeren, bleek dat er alsnog ingezet kon worden op meer bezoekers die met de auto naar Almere komen. Vandaar dat het ook noodzakelijk is om in Almere Poort extra parkeerplekken in te zetten. Deze komen bovenop de speciale Floriade-parkeerplaats die bij Nobelhorst wordt aangelegd. 

In de uiteindelijke plannen wordt door de Floriade voor een groot deel uitgegaan van ervaringen met de Floriade van 2012 in Venlo. “Dit is een stap van ambities naar aannames en veronderstellingen. Daarmee wordt het fundament broos en ontbreekt een duidelijke lijn vanuit waar maatregelen naar voren komen. In 10 jaar tijd is er een hoop gewijzigd”, zo wordt aangegeven. “Het is risicovol om zonder ambitie/visie en duidelijke doelstelling een project van deze orde aan te vliegen.”  

Een inhoudelijk kritiekpunt op de plannen is dat er geen duidelijke strategie is die omschrijft hoe bezoekers worden aangemoedigd om juist de trein of de auto te pakken. “De onderbouwing voor het OV als alternatief voor de auto wordt niet gegeven. Hoe verhoudt de reistijd van het voor- en natransport voor deze vervoerswijze en de auto zich tot elkaar? Ontstaat er op deze wijze wel een serieus alternatief?”

HIRS Advies zegt dat bij het lezen van de documenten onvoldoende duidelijk wordt hoe de uitvoering van het Mobiliteitsplan er in de praktijk uit gaat zien. “Er is bijvoorbeeld geen informatie over de wijze waarop parkeerkaarten worden gecontroleerd of waar servicemedewerkers worden ingezet om OV-reizigers te begeleiden.” 

Daarbij speelt ook mee dat prijzen voor een parkeerticket of juist de pendelboot over het Weerwater nog niet bekend zijn. “Bij de lezer van het plan ontstaat het idee dat de Floriade veel zaken ‘op straat’ in de uitvoering van het evenement gaat organiseren.” 

De adviseurs benoemen ook nog even dat station Almere Centrum in de plannen regelmatig met een verkeerde naam wordt aangeduid. Namelijk als Almere Centraal. “Dit getuigt van onvoldoende verdieping in het OV en maakt de lezer onzeker over de mate waarin de organisator van het evenement op de hoogte is van de werking van het OV en de mate waarin de vervoerders betrokken zijn in de planvorming.”

Wat de Floriade volgens HIRS advies nu moet doen is teruggaan naar de basis en te zorgen voor “Een goed onderbouwd Mobiliteitsplan dat recht doet aan de langdurigheid van dit evenement.” De Floriade gaat van start over iets meer dan vier maanden, op 14 april 2022. 

Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.

- Advertentie-
Share This Article