Vanaf nu krijg je geen gratis koffie en thee meer in het Flevoziekenhuis

Marisa Gubbels

Bezoekers en patiënten in het Flevoziekenhuis kunnen vanaf 24 februari geen gratis koffie en thee meer halen, meldt het ziekenhuis op zijn website. Dit besluit is genomen vanwege bezuinigingen en, volgens het ziekenhuis zelf, “om aan duurzaamheidseisen te voldoen.”

Koffie is nog wel, tegen betaling, verkrijgbaar in het restaurant van het ziekenhuis. De regel geldt niet voor patiënten die in het ziekenhuis liggen.

‘Ongastvrij’

Niet iedereen is blij met het besluit. Volgens een interne nieuwsbrief ervaart personeel het als “ongastvrij” en “patiëntonvriendelijk”, omdat bepaalde medewerkers met een ‘speciale code’ wel koffie kunnen tappen.

Gemeenteraadspartij 50Plus stelt schriftelijke vragen aan het college. Volgens de partij staat de maatregel haaks op het sociale beleid van de coalitie. “Het ziekenhuis heeft een morele sociale verplichting in de maatschappij. Zeker als je lange wachttijden hebt, heb je een verantwoordelijkheid richting patiënten. Zeker voor ouderen kan zo’n koffiemoment helpen tegen vereenzaming. Het uitgangspunt van het ziekenhuis moet hun sociale verantwoordelijkheid zijn,” vertelt Marc van Rooij van 50Plus.

De partij hoopt dat de gemeente in gesprek gaat met het ziekenhuis. De gemeente heeft niet veel te zeggen over de begroting van het ziekenhuis, omdat het een particulier bedrijf is, maar volgens de partij is het een “sociale instantie” die “niet alleen financieel naar zaken mag kijken.”

Bezuinigingen

Het Flevoziekenhuis zegt te begrijpen dat mensen hun besluit vervelend vinden. “Toch moeten we voldoen aan duurzaamheidseisen,” zegt een woordvoerder. Een werkgroep heeft zich hiermee bezig gehouden en zowel de patiëntenraad als de ondernemingsraad schaarden zich achter het plan.

Vanwege duurzaamheid willen veel instellingen het gebruik van wegwerpbekers inperken. Maar als mensen een eigen, herbruikbare, beker meenemen, kunnen ze alsnog geen gratis koffie en thee krijgen in het ziekenhuis. “Dan krijgen ze water. Dat heeft te maken met bezuinigingen,” zegt de woordvoerder. “Net als ieder huishouden moeten wij op onze kosten letten. We willen vooral een toekomstbestendig ziekenhuis blijven en onze voorkeur gaat uit naar het verlenen van goede zorg.” 

Als een patiënt een heftig gesprek met een arts heeft, krijgen ze nog wel koffie. Die kunnen medewerkers met een speciale code tappen. “We houden echt wel rekening met de gevoelens van patiënten.”

- Advertentie-
Share This Article
Leave a Comment