De gemeente Almere heeft ten onrechte de tweets van oud-waarnemend burgemeester Ank Bijleveld verwijderd. Dat blijkt uit navraag van Omroep Flevoland. Het verwijderen van tweets is in strijd met de Archiefwet.
In die wet staat dat ambtenaren bij elke mail of openbare uiting moeten kijken of ze deze voor korte of langere tijd moeten bewaren. Belangrijke berichten over bestuurlijke aangelegenheden of bijvoorbeeld contracten moeten 10 jaar bewaard worden. Reden hiervoor is dat je als burger of journalist achteraf moet kunnen kijken hoe een bepaald beleid tot stand gekomen is.
Tweets vallen onder Archiefwet
Volgens hoogleraar Charles Jeurgens van de Universiteit van Amsterdam vallen tweets van bestuurders ook onder de Archiefwet. Het gaat dan om tweets die de bestuurder in zijn of haar functie heeft geplaatst, zoals officiële bekendmakingen of openingshandelingen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur Wetenschap waar de archiefwet onder valt, bevestigt deze verplichting. Het college van B en W in Almere is verantwoordelijk voor het archief. De provincie houdt toezicht.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat het officiële Twitteraccount @BMalmere inderdaad leeggemaakt is, zodat er een nieuwe start gemaakt kon worden na de installatie van burgemeester Hein van der Loo. “Hierbij hebben wij ons in eerste instantie onvoldoende gerealiseerd hoe we omgaan met het bewaren van uitingen op sociale media”, reageert de woordvoerder. Op het account staan inmiddels enkele tweets van Van der Loo.
Gemeente: voortaan scherp zijn
Volgens een woordvoerder van de gemeente Almere is er inmiddels een oplossing gevonden. Naar aanleiding van de vragen van Omroep Flevoland zijn de tweets alsnog veiliggesteld om te archiveren. “We zullen hier voortaan scherp op zijn, zoals we dat ook zijn met andere informatiebronnen voor en door de burgemeester.”
Hoe het veiligstellen van de tweets precies is gedaan, is niet duidelijk. Er is namelijk op Twitter geen prullenbakfunctie waar tweets weer uitgehaald kunnen worden, zoals in een e-mailsysteem.
Eerder al problemen met archivering
De gemeente Almere ging eerder al door het stof toen uit een WOB-verzoek van Omroep Flevoland bleek dat er complete e-mailboxen van wethouders en managers waren gewist. Daardoor is belangrijke informatie niet meer te achterhalen.
De gemeente trof maatregelen om herhaling te voorkomen, maar halverwege maart 2021 bleek dat een aantal e-mailboxen van (oud)-bestuurders en topambtenaren over een periode van 13 jaar waren verdwenen. Volgens de gemeente was de archivering te duur.
Ook bleek dat intern bij de gemeente al jaren bekend was dat de e-mailboxen niet fatsoenlijk werden bewaard. Pas begin 2020 werd er ingegrepen om te zorgen dat het vanaf dat moment wel goed zou gebeuren.
Verscherpt toezicht
Drie jaar geleden greep de provincie in bij de archivering van de gemeente. Almere kwam onder verscherpt toezicht te staan. Volgens de provincie is het archiefbeheer van de gemeente op dit moment ‘redelijk adequaat’ zoals bij Urk, Dronten en Noordoostpolder. Dat betekent dat het beheer voldoende is en het toezicht kan worden versoepeld.