Het is nog lang niet zeker dat er in 2027 vier maanden lang geen treinen rijden tussen Almere Oostvaarders en Zwolle. Het plan om dat jaar uitvoerige tests te doen met een nieuw beveiligingssysteem voor treinen moet vrijwel zeker worden aangepast. Dat meldt het college van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten.
Dit voorjaar bleek al dat het project voor een nieuw beveiligingssysteem, het zogeheten European Rail Traffic Management System (ERTMS), veel duurder dreigt te worden en niet past binnen de tijdsplanning. Recent overleg tussen de provincie, gemeenten en de projectleider heeft dit bevestigd. Volgens de provincie wordt de proef nu “heroverwogen.”
Geen seinen meer
Bij ERTMS communiceren treinen zelf met de verkeersleiding en zijn er geen seinen meer nodig. ERTMS vervangt het huidige beveiligingssysteem uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Het Rijk wil het nieuwe systeem in 2050 in heel Nederland hebben ingevoerd. Voor die tijd moet het wel eerst worden getest.
Proefbedrijf
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil hiervoor een apart proefbedrijf opzetten. Dat zou onder meer de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad plus een deel van de Flevolijn tussen Lelystad en Almere Oostvaarders willen gebruiken als proeftraject. Gedurende drie tot vier maanden zou gewoon treinverkeer op dit traject niet mogelijk zijn.
De aankondiging hiervan leidde eind vorig jaar al tot zorgen bij Provinciale Staten en de gemeenten Lelystad en Dronten. De Staten dienden een motie in, die opriep om de proefperiode aanzienlijk te bekorten.
Komende zomer duidelijkheid
Nu meldt de projectleider dat het langer gaat duren om systemen aan te passen. Door tekorten aan materiaal en mensen duurt de ombouw van treinen bij NS langer. Hierdoor loopt het opleiden van machinisten vertraging op. Wel zijn er langs de Hanzelijn recent aanpassingen gedaan.
Omdat het project uit 30 verschillende onderdelen bestaat, wordt het bijna onhaalbaar om de gehele testfase volgens plan in 2031 af te ronden. Ook lopen de financiële risico’s op en zijn de kosten al gestegen tot 2,7 miljard euro.
De provincie zegt dat er pas tegen de komende zomer meer duidelijkheid is te verwachten over het proefproject. Dat geldt ook voor de toekomstige planning van ERTMS op het spoortraject vanaf Almere tot Schiphol.