(Foto: Van den Oord Fotografie - aangeleverd door de gemeente Almere)

Team Edu-match wint ‘Lerarentekort: De Challenge’

Redactie 1Almere
By Redactie 1Almere

Het waren drie intensieve dagen van brainstormen, analyseren, ontwerpen, wikken en wegen. Uiteindelijk is het één team gelukt om een goed idee te bedenken tegen het lerarentekort.

Edu-match

Uit de bedachte concepten van de twaalf teams koos de vakjury voor Edu-match: een digitaal platform om vraag en aanbod van talenten te matchen tussen scholen, bedrijven en inwoners. De vier teamleden, Mirre Cicilia, Fred van Toor, Friso Postma en Vijaybabu Nakkonda, gaan naar huis met een cheque van 1.500 euro.

Zestig deelnemers

De toestroom van het aantal deelnemers was groot. De gemeente Almere moest zelfs de inschrijving vroegtijdig stoppen.

Zo’n zestig deelnemers doneerden dit weekend hun tijd, energie en creatieve denkkracht om het groeiende maatschappelijke probleem van het lerarentekort te lijf te gaan. In masterclasses leerden ze over ‘design thinking’: innoveren met de eindgebruikers als centrale uitgangspunt. Die vaardigheden brachten ze met hun team meteen in de praktijk. Ze legden de essentie van het probleem bloot en werkten allerlei mogelijke oplossingen uit.

Jury

“De winnaar, team Edu-match, biedt met hun idee inspiratie voor echte innovatie in de relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven”, aldus Susanne Olivier namens de vakjury. “Het nodigt leraren uit om op een andere manier te kijken naar hun vak. Daarom verdient dit team wat ons betreft de hoofdprijs”.

Een speciaal samengestelde vakjury beoordeelde de concepten. Deze jury bestond uit Susanne Olivier, (lid van het college van bestuur van de Almeerse Scholen Groep), Suzanne von der Dunk (directeur Randstad Onderwijs), Frans Jorna (concerndirecteur Digitale Stad en Innovatie van de gemeente Almere) en Bas Antonis (een van de oprichters van STUDIO.WHY, het bureau dat de challenge hielp organiseren). Zij letten – elk vanuit hun eigen professionele achtergrond – op verondersteld draagvlak binnen het onderwijs, haalbaarheid, potentiële effectiviteit, originaliteit, samenwerking en presentatie.

Praktijk

“De uitgebreide brainstorms in de teams hebben natuurlijk nog veel meer ideeën opgeleverd dan de twaalf die gistermiddag zijn gepresenteerd”, aldus de gemeente in een persbericht. “De teams gaan daarom op korte termijn nog een keer langs bij de schoolbesturen om te praten over de complete opbrengst van de afgelopen drie dagen. De schoolbesturen en de gemeente benutten de gegenereerde ideeën voor een plan van aanpak dat dit voorjaar klaar is”.

Elf andere ideeën

  1. Leerlingen uitleg laten geven aan klasgenoten, onder het motto ‘iedereen (onder)wijzer’
  2. Een ‘droombal’ met smart-technologie om de kwaliteiten van leraren te spiegelen.
  3. Het organiseren van samenwerkingssessies en ontmoetingen tussen leraren.
  4. Het beter inzichtelijk maken van de toelagen en scholings- en ontwikkeluren voor leraren.
  5. Het starten van een onderwijswinkel voor inspiratiesessies, workshops en experimenten.
  6. Een platform dat potentiële leraren helpt bij het kiezen van een school die het beste bij ze past.
  7. Het verbeteren van het imago van het vak van leraren door inwoners te laten participeren.
  8. Het instellen van een nieuw type selectieprocedure om meer zij-instromers binnen te halen.
  9. Het verlagen van de drempel voor zij-instromers door betere informatievoorziening en matching.
  10. Het bedrijfsleven uitnodigen om een bijdrage te leveren op scholen (coaching, innovatie).
  11. Het creëren van creatieve broedplaatsen op scholen voor kruisbestuiving met professionals.

Tekort

Het lerarentekort is een groeiend probleem in heel Nederland en ook in Almere. Nu al zijn vacatures in het onderwijs moeilijk in te vullen en staan lesuren onder druk. Simpele oplossingen zijn er niet. Daar is het probleem gewoonweg te ingewikkeld voor. Om tot vernieuwende invalshoeken te komen, hebben de Almeerse scholen en de gemeente de denkkracht ingeroepen van mensen uit de stad en daarbuiten. Iedereen merkt namelijk direct of indirect de gevolgen van het lerarentekort.

Foto

Bron: Van den Oord Fotografie – aangeleverd door de gemeente Almere.

- Advertentie-
Share This Article