De voorstelling Mamma Medea van theatergroep Suburbia gaat vrijdag in theater de Kunstlinie in Almere in première. Dankzij de versoepelde coronaregels mag dat weer voor een volle zaal. En dat is een enorme opluchting voor de spelers en de regisseur van het stuk Olivier Diepenhorst.
“Dat is voor ons een weergaloze timing. Want met die laatste lockdown was het zo spannend of we überhaupt konden gaan spelen. En dat we dan voor een volle zaal nu weer open mogen dat is heel erg fijn. Alsof je weer mag leven,” aldus Diepenhorst.
Griekse tragedie in modern jasje
Mamma Medea is een moderne bewerking van een Griekse tragedie. Medea verraadt haar familie en laat haar warme vaderland achter, voor haar grote liefde Jason. Maar in het kille, noordelijke Korinthe wordt zij niet geaccepteerd en voelt ze zich een buitenstaander. Na de geboorte van hun kinderen is hun geluk van korte duur. De liefde van Jason droogt op en hij verlaat haar voor een ander. Medea ziet geen uitweg meer en vermoordt hun kinderen.
In 2001 schreef Tom Lanoye de moderne versie. Regisseur Olivier Diepenhorst vindt dat het stuk nog steeds actueel is. “Het gaat over een hele grote, allesvernietigende liefde en dat is van alle tijden. Maar het gaat ook heel erg over hoe we omgaan met het vreemde. Accepteren we dat of sluiten we dat uit?” Dit is volgens Diepenhorst een thema dat nu ook speelt.
Naast tragiek ook humor
Mamma Medea wordt opgevoerd door zes spelers. Medea wordt vertolkt door actrice Charlie Chan Dagelet. Voor haar gaat de voorstelling over de verschillen tussen twee culturen en de relatie tussen Jason en Medea. Ondanks dat het een tragedie is, zit er volgens Dagelet veel humor in.
Direct na de première vrijdag in Almere gaat het gezelschap op tournee en is de voorstelling tot 22 april door het hele land te zien.
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Omroep Flevoland en 1Almere