winterdienstregeling ns
Foto: ANP

Spoorsector treft voorbereidingen op winterweer met speciale ‘winterdienstregeling’

Michel Borggreve
By Michel Borggreve

De spoorsector heeft elke winter last van problemen op het spoor. Om deze reden heeft de NS in samenwerking met ProRail en regionale vervoerders een aangepaste dienstregeling voorbereid. Deze maatregelen worden zowel landelijk als regionaal toegepast. Ook in en rondom Almere kan bij winters weer de speciale ‘winterdienstregeling’ worden ingezet.

Winterdienstregeling van de NS

Als de temperaturen in Nederland dalen dan kun je er de klok op gelijk zetten dat de spoorsector hierop moet reageren. Woordvoerder Arno Leblanc van de Nederlandse Spoorwegen (NS) laat weten dat er ter voorbereiding op het winterweer een speciale winterdienstregeling is gemaakt. De NS wil met deze speciale dienstregeling eventuele problemen op het spoor snel op kunnen lossen.

“De maatregelen die we nemen bij winters weer, zijn afhankelijk van de weersverwachting én de regio waar extreem weer wordt verwacht” aldus de woordvoerder van de NS. Bij zwaar winterweer zijn de wissels op het spoor extra kwetsbaar omdat deze door de kou vast kunnen komen te zitten. ProRail stelt in zulke gevallen 55 procent van de wissels buiten gebruik, dus zal ook de dienstregeling van de NS worden aangepast.

Dienstregeling in en rondom Almere

De spoorsector heeft laten weten dat deze winterdienstregeling voor heel Nederland zal gelden, maar ook regionaal kan worden toegepast. In regio’s waar winters weer wordt verwacht zal de bovengenoemde dienstregeling dan in werking worden gesteld. Ook de dienstregeling in en rondom Almere zal dus worden aangepast als het kwik extreem zakt. Het is dus raadzaam om de website van de NS of de app regelmatig te checken.

De NS laat tevens weten dat er bij een code rood van het KNMI een speciale ‘Nooddienstregeling’ zal worden ingevoerd. Op deze dagen zal de NS reizigers adviseren om niet met de trein te reizen. Bij dit scenario zal ProRail namelijk 92 procent van de wissels buiten gebruik zetten, zodat storingsploegen van de overige 8 procent gebruik kunnen maken om de problemen op het spoor op te lossen. De NS en ProRail laten minimaal een dag van tevoren aan reizigers weten of de bovenstaande dienstregelingen worden ingevoerd.

Foto: ANP

- Advertentie-
Share This Article
Leave a Comment