Of je nu met de auto of de trein van en naar Almere rijdt, je komt ‘m altijd tegen: De Spoorbrug over de A1. De nieuwe spoorbrug bij Muiderberg sleepte de Nationale Staalprijs 2018 in de wacht. Dat meldt Rijkswaterstaat. De Zandhazenbrug, zoals de spoorbrug eigenlijk heet, werd ontworpen en gebouwd in opdracht van het Schiphol-Amsterdam-Almere project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef.
Jury
De jury noemt de brug ‘een bijzonder integraal doordacht ontwerp’. “Deze brug is een klasse apart met veel capaciteiten. Hier is niet alleen een dichtgeslibd verkeersgebied op de schop gegaan en opnieuw ingericht voor toekomstige generaties”, aldus de jury. “We zijn niet zomaar de langste spoorbrug van Nederland rijker, maar ook de markering van ons logistiek vermogen dat vanuit de trein op het traject Amersfoort-Amsterdam in de avonduren een romantisch overmaat schetst van een typisch Nederlands vergezicht.”
Staal
De nieuwe spoorbrug is de eerste spoorbrug die in deze staalkwaliteit werd uitgevoerd. “Dit betekent een sterke reductie van de toe te passen grondstoffen”, zegt Rijkswaterstaat. “Bij de Zandhazenbrug is voor de bovenleidingsportalen een aanvullend element ontworpen voor de demping van trillingen”.
Prijs
De Nationale Staalprijs bestaat sinds 1971. Om het jaar wordt de prijs uitgereikt aan projecten in Nederland of in het buitenland, die geheel of gedeeltelijk in staal zijn uitgevoerd.