In Nederland hebben mensen die niet kunnen werken in principe recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Alleen kunnen sommige mensen hun weg niet vinden in het stelsel. Roland Kuhn (63) uit Almere is daar een van; hij komt moeilijk rond, is afhankelijk van zijn omgeving en krijgt nauwelijks hulp van instanties. Hij deelde zijn verhaal met NRC.
Om gezondheidsredenen kan Roland Kuhn al tien jaar niet werken. Van de overheid kan hij geen uitkering krijgen, omdat hij telkens nét niet aan de voorwaarden voldoet. Hij krijgt daarom elke maand vijfhonderd euro van zijn moeder, anders komt hij niet rond. “Het voelt absurd dat ik hierom elke maand mijn hand op moet houden bij mijn moeder”, vertelt Kuhn tegen NRC. Daarnaast is hij afhankelijk van het deeltijdinkomen van zijn vrouw, die in de zorg werkt.
Roland werkte bijna veertig jaar als monteur van rolluiken en zonweringen. Voor het werk moest hij zwaar tillen, soms wel 160 kilo omhoog de trap op. Zijn knieën raakten versleten en hij kon niet meer werken. Een operatie had kunnen helpen, maar dat durfde het ziekenhuis vanwege zijn diabetes niet aan. Het risico op complicaties is daardoor te groot.
Keerzijden stelsel
De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas) concludeerde vorige week dat het arbeidsongeschiktheidsstelsel onnodig ingewikkeld is en onvoldoende werkt. De commissie presenteerde een rapport met aanbevelingen om de regels rond arbeidsongeschiktheid te hervormen.
Kuhn is een van de honderdduizenden mensen in Nederland die te maken hebben met de keerzijden van het stelsel. Hij komt niet in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering omdat zijn zogeheten loonverlies te laag is. Bij de keuring van het UWV wordt niet gekeken hoe ziek je bent, maar naar hoeveel geld je, ondanks je ziekte, nog zou kunnen verdienen ten opzichte van je laatste salaris. Als het inkomensverlies minder dan 35 procent is, ontvang je geen WIA-uitkering. Mensen met een hoog loon vóór hun ziekte gaan vaak procentueel harder achteruit, maar krijgen daardoor wel een uitkering.
Voor zijn ziekte verdiende Roland ongeveer 1.600 euro per maand. Het werk dat hij volgens het UWV nog kon doen, zoals post sorteren, zou een inkomensverlies van 32 procent betekenen. Dat is net iets minder dan de ondergrens van de WIA-uitkering. “Ik heb altijd hard gewerkt, maar kan nu geen ondersteuning krijgen omdat ik maar een klein inkomen heb gehad”, zegt Roland tegen NRC. “Als bankdirecteur was ik nooit in deze situatie beland.”
Voor een bijstandsuitkering komt Kuhn evenmin in aanmerking vanwege zijn koophuis met overwaarde. De gemeente vertelde hem dat hij eerst zijn woning moest verkopen en in een huurhuis moest gaan zitten. Pas na de verkoopopbrengst kan hij bijstand ontvangen, maar die valt laag uit vanwege het inkomen van zijn vrouw. Kuhn vertelt dat hij dan maar 200 euro zou krijgen, terwijl de woonlasten juist stijgen. “Mijn hypotheek is nu laag en door goede isolatie heb ik weinig stookkosten.”
In de steek gelaten
Roland en zijn vrouw komen maar net rond. Samen hebben ze een netto inkomen van 2.500 euro, waarvan ze 500 euro van Kuhns moeder krijgen. Hij voelt zich in de steek gelaten. “Ze laten ons barsten, terwijl we altijd hebben gewerkt en belasting hebben betaald.”
Om die reden moeten ze rustig aan doen. Geen uitjes, hooguit eens per jaar even naar een goedkope camping in Bakkeveen. Ze hebben twee zonen van 21 jaar die nog thuis wonen. “Van hen wil ik geen bijdrage vragen. Zij moeten kunnen sparen, anders kunnen ze al helemaal geen woning voor zichzelf vinden.”
Fijn dat het UWV bedenkt dat een 60-plusser post kan gaan sorteren. Even gezocht op de functie bij PostNL wat het inhoudt en je moet een goede fysieke conditie hebben, want het zijn zware bakken en zware rolcontainers en vooral ‘s nachts werken. Dat gaat niet lukken met slechte knieën. UWV leeft ook nog in het verleden…
Het is erg dat de lagere inkomens zo gedupeerd worden .
Ik in 2020 een herseninfarct gehad en vanaf het moment dat ik dat had heb ik ook helemaal geen recht op een soort uitkering het is te gek voor worden 16 jaar altijd alles betaald te hebben en nu voelt het dat je in de steek wordt gelaten door de instanties.
Ik vind nou niet dat ze zo weinig inkomen hebben er zijn mensen die minder krijgen en er is altijd wel werk te vinden als je maar wil
Lage inkomens worden gedupeerd omdat ze geen hoge inkomens hadden klinkt wat stupide maar het is toch al decennia aan de gang dat rijk boven arm gaat zeg maar dat arm min of meer genegeerd werd/word
na een slokdarm.operatie.n9g meer klachten uwv wil dat ik 30 uur ga werken terwijl hiervoor maar 15 uur werkte. en ondanks dat ik na de.operatie meerdere.klachten heb geen wia. vanwege de pijn slaap ik veel. enz.
Je kan beter helemaal niet werken dan wordt alles geregeld voor je
Vindt persoonlijk dat je weinig mag klagen…. je kan gewoon 250 euro per zoon vragen… heel normaal. . Ik zit in de dezelfde situatie, maar mijn vrouw heeft maar 1700 euro en ik krijg ook geen uitkering… 60 euro per week, daar moeten we van rond komen. Tevens kan ik moeilijk lopen. Ben altijd stratenmaker geweest…. herbert
Ik zit in hetzelfde schuitje maar door vasthouden nu net op 36% zitten maar ook hoe ze rekenen is niet eerlijk laatste baan was hele dagen onmogelijk dus ik werkte max 20 uur en kreeg 1200 netto maar bij uwv rekenen ze gewoon voltijd om maar genoeg verdoen capaciteit te generen ondanks brieven in mijn werkdossier waarin staat dat ivm klachten/beperkingen lange dagen niet haalbaar zijn
En ook is uwv slecht met diagnoses die hun niet erkennen ik heb al sinds 2008 blijvende bekkeninstabiliteit wat alleen maar verergert en waardoor ik bij alles hulp nodig heb incl toilet maar volgens uwv kan ik gewoon 40 uur werken als baliemedewerker of administratief medewerker
Ik ben zelf arbeidsongeschikt geraakt wegens huiselijk geweld. Ik ben mishandeld door mijn ex en daardoor heb ik rugklachten gekregen . Ik heb geen onderste tussenwervel meer en altijd pijn..heb ook altijd gewerkt. Mijn inkomen was 1400 omdat ik alleenstaande moeder was. Ben 80/100 % afgekeurd en heb gewoon een uitkering gekregen van nu 1220. Per maand al vanaf 2003. Het was eerst 1056 daarna 1174 en nu 1220 deze maand. Raar verhaal vind ik dit. Geen recht te hebben.
Belachelijk dat ze zo iemand laten staan in de kou. Allemaal leuk bedacht, maar uiteindelijk zouden de kosten hoger worden als hij zijn huis verkocht had en zoals Nederland ingesteld is, zou hij eerst de winst van zijn huis op moeten eten. Daar heb je je hele leven vor uit de naad gewerkt.
Nederland moet zich rot schamen.
En dan te bedenken, dat de vluchtelingen niks hoeven te betalen en waneer ze werk hebben, hun huur en vaste lasten ook nog betaald worden.
Dit is Nederland nu….. ziek beleid hier in Nederland
Ik vindt dat hij wel degelijk recht heeft op een uitkering..iedere andere en dan zal ik niet in details treden krijgen het wel gewoon he. Toch. Wij Nederlanders moeten op een houtje bijten.
Ik hoop dat johanna niets krijgt,dit soort mensen werken bij het uwv.het systeem moet op de schop je hebt altijd recht op een uitkering.maar zolang die boeven in de regering zitten verandert er niets,zij zorgen wel voor hun zelf dat hun zakken gevuld worden en blijven.
Bij het uwv is maar hoe de wind waait
Heb een herseninfarct gehad waardoor ik maar max 6 uur kan werken arts uwv zegt doodleuk iedereen is moe naar 6 uur werken succes ermee dit bij 2 verschillende artsen van uwv
Zo belonen ze mensen die wel willen werken maar niet meer 100% kunnen
Als hij een ander kleurtje had gehad was hij wel afgekeurd geweest.
Mijn man werd ook niet afgekeurd omdat hij volgens de keuringsarts niet ziek was maar alleen lui. ( Hartproblemen en daardoor een basis hartslag van 40 slagen per minuut die met enige regelmaat wegzakte naar 20 slagen per minuut)
Ook mijn man kon wel post sorteren of gaan vakken vullen etc.
Ik zat in exact dezelfde situatie. Ik heb er toen voor gekozen mijn huis te verkopen omdat ik niet afhankelijk wilde zijn. Lang geleefd van spaargeld en toeslagen. Mee eens dat het systeem niet klopt, dit werd zelfs toegegeven maar kies er zelf voor of je slachtoffer wilt zijn of niet. Ik werk inmiddels weer , inderdaad bij de Post(waar je ook overdag kunt werken) met mijn HBO opleiding. Verdien veel minder maar ben wel trots dat ik het altijd zelf heb gered, zonder uitkering.
In 2003 was er WAO die WIA is de opvolger ervan met een WAO heb heb je met laag inkomen wel rechten op inkomen al is dat een laag inkomen op al snel bijstandsniveau.
Ze hebben eigenlijk niets te klagen er zijn mensen in mijn omgeving die het veel slechter hebben.
Die ook te maken hebben met schoolgaande kinderen.
Het zijn volwassen kinderen die een bijdrage kunnen leveren. Dat moeten ze ook doen als zij op kamers wonen en 250 is niet veel gevraagd. Jongeren die op kamers wonen betalen meer.
Zo leren zij ook alvast hoe het is in de echte wereld.
Wat betreft vluchtelanden vind ik idd oneerlijk tegenover anderen die zich te pletter werken voor een klein beetje inkomen en alle kosten niet gratis zijn.
Die man heeft zich 40 jaar uit de naad gewerkt . En bijgedragen aan de maatschappij. En over elke verdiende euro veel belasting en ziektekosten afgedragen. Nu 40 jaar later heeft hij wat geld gespaard wat in zijn huis zit . En nu word er verteld vreet het eerst maar op . Ongehoord en onbeschoft . Mensen die een goede baan hebben en gezond zijn zien niet in wat voor ellende wij hebben. Maar kom je hierheen uit een land waar GEEN oorlog is , word je vriendelijk geholpen. En krijg je wel een uitkering. Ondertussen hebben wij ook met z’n allen gekozen , maar er komt nog steeds geen regering . Die de andere ellende in ons land eens op moet knappen .die ze zelf hebben gecreëerd. Nee ze houden zich bezig met onzinnige dingen,
De regels bij het UWV deugen niet en zijn bijzonder oneerlijk tov laag betaalden, maar een gezinsinkomen van € 2.500 is toch niet zo slecht bij een lage hypotheek en lage energiekosten? Mijn man en ik hebben door omstandigheden nog wat minder, ook een lage hypotheek en normale energiekosten en hebben het best goed. En laat die zoons bijdragen ipv de moeder.
Er zijn ook mensen die 100% kunnen werken maar niet willen en het voor elkaar krijgen volledig afgekeurd te zijn.
Zwart bijklussen en lang leve de lol.
Ik heb ook heel mijn leven gewerkt in de zware industrie. Nu arbeidsgeschikt voor 32.9 procent. Helaas pindakaas hup de bijstand in zegt de UWV. Schande
Ik heb ook epilepsie maar ze hebben mij ook niet afgekeurd omdat ik schoonmaakster ben, maar mijn schoonzus was docent zij heeft door psychische klachten afgekeurd en 40.000 euro oprot premie gekregen. Lekker toch.
Zo weinig is het toch niet? Altijd maar dat geklaag en gevraag. We zijn zo zielig. Ons landje leeft op een te hoge stand. Over een jaar of twintig valt er niets meer te vragen. Moet je voor elke euro hard werken zoals ze dat in Azië doen. Tot ze dood gaan. Uitkeringen bij ziekte of pensioen kennen ze daar niet. En WW uitkeringen ook niet.
Als je geen verdienende medebewoners hebt. En voor geen andere uitkering in aanmerking komt. Kun je als je een vaste verblijfplaats hebt altijd bijstand krijgen. Is ca 1600 per maand.
Geen vetpot maar wel haalbaar.
Er zijn mensen die ( weet niet hoe) 100% afgekeurd zijn maar dat geen probleem vinden.
Lekker zwart bijklussen en lang leve de lol, diegene die echt niet meer kan werken is de dupe.
Als je 2 zonen in huis hebt van 21jaar, moeten die gewoon bijdragen in de kosten.
Dan kan je wel heel eigenwijs zeggen van dat wil ik niet, maar ze wonen er toch ook?
Ik nerm aan dat de was voor ze wordt gedaan, en dat ze ook te eten krijgen, dus dan moeten ze ook maar leren dat dat geld kost.
Ik zou me schamen om ‘m hand op te houden bij m’n moeder, en gewoon die jongens kostgeld laten betalen.
O ja, ik heb vanaf mijn 16e zwaar werk gedaan, en kreeg eerst ook niks.
Nu uiteindelijk 932 euro per maand.
Daar kunnen we net de huur van betalen…
Lang leve het UWV.
De man moet zichzelf laten herkeuren , dit verwachten ze niet ,, ik was ook laag afgekeurd
Heb me laten herkeuring had 2 slechte enkels een is vast gezet en andere moest ook eigenlijk
vast gezet worden, maar niet laten doen, was niet goed om te doen vertelde de arts in het ziekenhuis en heb ook O.P.S de schilders ziekte ging van 37/ 55% naar 80% heb 45 jaar gewerkt ben nu 69jaar,, En hij moet ook zijn vrouw mee nemen naar de keuring arts en zij moet ook vertellen over zijn klachten en hoe het gaat met hem.
Het uwv is helaas onbetrouwbaar, per arts een verschillende uitslag
Uiteindelijk afgekeurd, maar heeft veel jaren en rechtzaken geduurt
Wat een geklaag .
Ben zelf 100% afgekeurd en in de bijstand daar door met nog een kind van 12 en net 1300 per maand.
Kans op herstel is 0 ,3 progressive ziekten.
En enige advies dat ik krijg is een relatie zoeken met iemand met goede baan . Pardon??? Dus ik zou iemand voor zijn geld moeten nemen als het aan gemeente ligt , dacht dus niet dat ik daar aan begin. Dus leef al heel veel jaar op het absolute minimum in een dure aangepaste woning. Dus leef tering naar nering zetten en wees dankbaar .
Werken wordt in Nederland bestraft , handje ophouden wordt beloond. Dit is Nederland 2024.
Tja vervelend Maar zou toch maar niet klagen 2500 euro is meer dan dat ik 69 en vrouw 62 samen hebben En toch hebben wij het heel goed. Doordacht je geld uitgeven Er zijn er zoveel die veel minder te besteden hebben
Er is maar 1 oplossing voor dit probleem iedereen gelijk behandelen. Dus voor iedereen die arbeidsongeschikt een basis uitkering bv 1200 euro. Iedereen moet kunnen leven afschaffen die ongelijkheid!!
Wat een schande, er is geen betaalbare huurwoning te krijgen, dit land gaat kapot aan regeltjes, kijk op het gemeente huis, daar staat heel groot geen discriminatie !! Hoe noemt de gemeente dit dan asociaal!!
De meeste mensen met een beperking willen graag werken, hebben dat vaak ook jaren gedaan, maar bedrijven geven ze geen kans omdat ze niet productief genoeg zijn. Logisch vanuit een bedrijf dat moet concurreren en winst wil maken, maar hierdoor blijft veel arbeidspotentieel onbenut. Als de overheid in plaats van een uitkering een werkgever compenseert als die een minder productieve werknemer in dienst neemt is dat win-win.
Ik was voor 100% afgekeurd voor het vak dat ik uit voerde, dat is schilderen. Moest mee werken aan de reïntegratie twee jaar maar kon geen passende baan krijgen omtrent mijn handicap. Toen ik bij het u.w.v. kwam zeiden ze van…. als je hier komt om afgekeurd te worden kunt u het wel vergeten ook al kunt u alleen uw mond bewegen dan kunt u altijd nog werken met de telefoon. Ik ben weggegaan en ben nu weer bezig bij een schildersbedrijf met 400mg morfine per dag. Dus praat mij niet over het u.w.v.
Ik een vrouw van 73 met gevolgen van beroerte ,niet staan niet lopen rug op breken ,omdat ik mijn zwaar beperkte zoon,als een / ouder 25 jaar lang mijn nu 40 jarige zoon ,trap op ,en af moest dragen ,kreeg geen traplift ,
Nu 24/7 in de stoel met ,LET WEL Maar 10 uurtjes per WEEK hulp ,draag luiers ……dat is nu al sinds 1 April 2015 .
DE REGERING :DE CORRUPTE ONDERWERELD ‼️‼️‼️
Leef van alleen een AOW ….wat een ONRECHT naar ons NEDERLANDERS. 😡😡😡
Beste Peter,
Er zijn meerdere uitkeringen bijv. IOAW of IOW.
Als je op je eerste werkloosheidsdag 60 jaar bent en 4 maanden en langer dan 3 maanden WW hebt gehad heb je recht op IOW. Dat is een bescherming voor de oudere onder ons. Je mag toeslagen ontvangen, eigen huis hebben en je inkomsten van partner wordt buiten beschouwing gelaten. Ook je spaarrekening wordt niet meegerekend. De IOAW heeft wat strengere voorwaardes hiervoor kom je in aanmerking als je voor januari 1964 geboren bent. Je hebt wel sollicitatie plicht. Je hebt meer ruimte om een passende baan te vinden. Google eens even. Ik begrijp u maar al te goed. Het is niet goed geregeld hier. De kleine verdiener is vaak degene met de zwaarste werk. En dan rekenen ze naar het verdien model. In Den Haag hebben ze er een mooie formule op los gelaten om zelf gewaarborgd te blijven. Sterkte
Correctie 1 januari 1965
Bij het UWV werken mensen die eigenlijk niet willen werken en op een eenvoudige wijze toch salaris ontvangen om in hun behoefte te voorzien en omringt door goede regelingen en verlof. Welkom in de BV Nederland. In een woord schandalig. In het echte commerciele leven lagen deze mensen er direct uit. Misschien dat het eens tijd wordt dat ze zelf slachtoffer worden van hun eigen beleid. Ga eens aan het werk en leef je eens in in je medemens. Valt soms niet mee maar probeer het eens!
Heb zelf heel veel gezeik met het uwv gehad, ben invalide getrapt op mn werk door een collega die had gejat.
Maar dat ter zijde.
Roland,heb je al JeeJar benadert??Deze man heeft mij ook geholpen met het uwv, het is echt een beest.
Sucses Antoine
Ik heb altijd in Nederland gewerkt. In 2008 ben ik in Engeland gaan wonen en heb daar ook gewerkt tot ik in 2015 arbeidsongeschikt werd. Ik ontving in Engeland daarna een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Toen ik in 2021 naar Nederland terug keerde omdat ik vanwege de Brexit niet in Engeland kon blijven, heb ik een arbeidsongeschiktheids uitkering aangevraagd. Na ruim anderhalf jaar wachten, in welke tijd ik een bijstandsuitkering moest aanvragen omdat het UWV niet wilde betalen, kreeg ik te horen dat ondanks alle loonstrookjes en papieren van mijn uitkering in Engeland, mijn inkomen daar niet aantoonbaar was en ik dus geen recht had op een uitkering. Zelfs met alle jaren die ik in Nederland heb gewerkt konden ze niets naar hun zeggen. Dus nu krijg ik een bijstandsuitkering.
Ja het is allemaal slecht geregeld in Nederland voor de Nederlanders. Zelfs toen ik van Engeland terug moest naar mijn eigen land, hielp Nederland mij niet met woonruimte. Ik heb ruim twee jaar bij mijn zoon gewoond tot ik een flat vond in een 55+ wooncomplex. Had ik een “gewone” flat of woning gewild dan had ik minimaal 10 jaar op de wachtlijst gestaan. Tegenwoordig nog wel langer omdat veel woningen naar vluchtelingen en asielzoekers gaan.
Triest land
Als je kijkt naar al die hoogmoedige instanties die zogenaamd verstand hebben en naast hun schoenen lopen en dikke salarissen en dikke auto hebben die intereseert het geen bal je blijft een standaard burger tegenover dat hoog uit de lucht zooitje met die gekke kantoor pakkies en schoenen bah
Je bent gewoon een wegwerp artikel in dit land en het wordt steeds erger allemaal
Mijn man heeft in december een herseninfarct gehad en is zzper vanaf 2008 ervoor in loondienst en in duitsland gewerkt.
We verkopen ons huis en gaan hiervan leven tot hij over 2 jaar aow krijgt.
Na meerdere ziektes is er geen potje over om deze klap op te vangen.
Gewerkt vanaf zijn 15de en fysiek zwaar werk gedaan en nu 50 jaar later? Moeten we t zelf opknappen.
Ik heb gelukkig een wao uitkering onder t bijstand niveau.Maar met de toeslagen en een ander huisje alles gelijk vloers nu komen we er wel.
Het zou niet mogen maar t gebeurd wel.22 jaar duitsland levert 600€ op als je 65 bent dit met mijn inkomen en de overwaarde moet lukken toch? Niks bijstand ,niks verantwoorden,
Gelukkig is dit voor ons wel mogelijk.Maar al die andere? Die zich kapot gewerkt hebben? En niets maar dan ook niets hebben? Dit is Nederland.goed geregeld. Zeker voor de zzper.en geloof me als mijn man in loondienst had gekund was hij dat liever gaan doen want zzper is geen vetpot maar je hebt werk dat is voor iemamd als mijn man heel belangrijk.
Nu revalideren en beter worden en zien waar t schip strand.
Heb ooit ook met het uwv te maken gehad.
Kwam ook uit een werkende situatie. Maar had een burnout en wilde absoluut niet meer in dezelfde sector werken. Maar meneer u komt uit die sector. Ja maar die sector heeft mij zoek gemaakt. Ik wil best werken maar niet in die dezelfde sector. Nou dat was vreemd, ik kan toch gewoon terug gaan en het werk doen wat mij ziek maakte.
Zucht… Het uwv
Beetje raar verhaal,
Meneer krijgt geen sociale
Diensuitkering omdat zijn vrouw werkt.Kan zijn vrouw niet meer uren werken?
Hij vraagt geen bijdrage aan zijn 2 zoons wat wel wordt aangenomen door de uitkeringsinstantie.
Hij krijgt het wel van zijn moeder die hij wel aan neemt!
Hier in Nederland word je gestraft als je ziek word. Eerst word je gekort tot 70 procent van je loon. Twee jaar lang. En als je geluk heb zak je inkomen niet meer verder als je bij de UVW komt. Ben alleenverdiener. Mijn inkomen is rond 1400. Man moet niet zeuren. Mijn vaste lasten zijn net zo veel als een gezin. Alleen eten is goedkoper. Dat dan wel. Gas ook iets omdat ik alleen douche hier. Zijn zoveel Nederlanders die het ook slecht hebben. Gerda
Mocht dit écht zo zijn vind ik dit zelf als iemand die wel een riant salaris verdiend heeft en daarmee in verhouding veel meer belasting heeft betaald nog enigszins rechtvaardig in dit sowieso scheve stelsel. Ik ben arbeidsongeschikt geworden en ontvang niet 70 procent van mijn laatste verdiende loon omdat er een maximum dagloon aan verbonden is. Dat ik arbeidsongeschiktheid ben geworden ben ik machteloos over en mijn vaste lasten zijn er niet minder op geworden. Verder kan ik geen toeslagen e.d. aanvragen en heb ik een koophuis waardoor ook de hypotheekaftrek minder is enzovoorts. Credo, mocht dit zo zijn is er toch nog enigzins een balans.
Ik vind €2500 inkomen nog best meevallen er zijn mensen die het met veel minder moeten doen. Dat je liever je hand ophoud bij je moeder ipv je kinderen mee te laten betalen in hun eigen onderhoud snap ik niet. Dit zullen ze op een gegeven moment toch moeten leren.
Gewoon werken of een praatje met je zoons maken. Er is altijd wel werk te vinden dat niet zwaar is. En dat hoeft niet full time. Dat je iedere maand geld van je moeder aanneemt is al helemaal schandalig, je hebt tenslotte 2000 euro p.m netto en 2 werkenden zoons die voor nop in huis wonen. Ga daar eerst mee aan de slag. Dat ze niks betalen is niet goed, leren ze ook niks voor in de toekomst als ze op hun zelf wonen.
Huis verkopen is onzin. Een bijstandsuitkering krijgt je al helemaal niet, er wonen namelijk 2 kinderen in de woning en die gaan dan meebetalen.
Voor de mensen die kritiek gaan leveren. Wij zitten ook in hetzelfde schuitje, 1224 euro netto p.m, wat huur en zorgtoeslag. Maar ik vertik het om een bijstandsuitkering aan te vragen voor een paar honderd euro. Dan kan je niks meer en ben je helemaal over geleverd aan de overheid.
Whait what? 2500 euro netto? Ik verddien 1400 euro netto met een voleassen dochter die nog studeert en enkel een bij baantje heeft, ik geen kindgebonden budget ofzo krijg en toch kom ik goed rond
Hier in Nederland maken De rijken het uit . Wit of zwart en niet rijk telt niet .
Rutte met zijn pathalogische houding wordt verzwegen terwijl een serieuze harde werker die plots ziek wordt of arbeidsongeschikt lucht mag happen .
Nee toch,….dus jou inkomen is nu €1100,= en van je vrouw €900,= en de €500,= van je moeder, dus dat is dan €2500,= p/m en je bent 63 jaar. Je heb een koophuis en 2 inwonende zoons van 21 jaar waar-van jij niet wilt dat kostgeld betalen omdat ze moeten sparen. Snap jij wel hoe goed jullie het hebben. Schaam je je nou niet dat je bij je 80 of 82 jarige moeder je hand op gaat houden iedere keer. Realiseer jij je wat ZIJ dan nog over heeft die maand van haar pensioentje ?!? Als je nou je twee inwonende, werkende en VOLWASSEN zoons eens €10,= per persoon per dag zou laten betalen en die €500,= p/m van moeders niet meer aan zou pakken hou je er nog aan over. En dan verkoop je je huis en maakt de opbrengst op aan levensonderhoud en gaat in een zo goedkoop mogelijke woning zitten. Want wou jij nou ECHT in aanmerking komen voor een uitkering met een inkomen van wat er KAN inkomen en ook wel het geval is volgens mij. Ik denk nl dat je 2 zoons wel kostgeld betalen (wat heel NORMAAL is) en dat het geld van moeders uit de lucht gegrepen is want die moeder is echt niet gek en zo vermogend denk ik. Het kan misschien een zielige indruk geven maar of het een grens-verschil zal/kan verleggen denk ik van niet. Je kan toch niet verwach-ten dat ze een uitkering (welke dan ook) geven aan iemand die werkloos is met €1100,= inkomsten met een werkende vrouw met €900,= inkomsten en 2 zoons die van de ouders GRATIS mogen meeleven van die €2000,= inkomen. En in een KOOPHUIS met een overwaarde en een lage hypotheek zit en bovendien zelfs nog naar een (na vele jaren is het nu ineens een GOEDKOPE) camping op vakantie kan gaan elk jaar en in week-enden. Ze hebben gelijk ook want dit wil ik geen armoede (die ik dagelijks om mij heen ziet) noemen. Sommige mensen zijn wel snel arm tegenwoordig en willen ook snel bijstand en weten vaak niet wat nou ECHTE ARMOEDE is. Nou,….ik namelijk WEL !!! Dus niet OVERDRIJVEN !!!
Je kunt het beste je huis verkopen en weg gaan ui Europa.
Als europeaan heb je geen kansen meer in deze EU.
Ik doe het ook, ik ben al uit NL
Naar Duitsland gegaan, maarhier is het nu nog erger.
Ik laat mij niet meer kaput maken en ga uit Europa weg.
We zijn nu in de derde wereldoroog ; Brussel (EU) tegen de Bevolking.
Zij, die niet eerder te maken hebben gehad met het UWV – en het ligt ook nog eens vaak aan welke, ja ja – weten echt niet wat ze brabbelen. Het UWV systeem is zo in en in verrot, daar zou de duivel zelfs nog misselijk van worden. En Johanna snapt het ook niet met haar “er is altijd wel werk te vinden als je maar wilt”.
Wat een geweldige ouders, kun je beter helemaal niets hebben dan mag je naar de voedsel en kledingbank en krijg je nog leefgeld toe. Lastige situatie maar die twee zonen mogen best iets bijdragen. Houd de moed er in, de zon schijnt gratis voor iedereen.
Ik vindt dat Nederland hun eigen mensen in de kou laten en die vieze vluchtelingen geld toe te schuiven vuiler opreters. Vindt je gek dat ze hier naar toe komen
Zo is het je woord ongeneeslijk ziek je gaat door een gehakmolen van de amternaren ideal. En daar woorden wij als mens nl vernietigd op allelij regel. wlwaar ze zelf niet meer uit komen je bent ziek je woord zieker gemaakt bedankt voor heer rutte deze man is echt ziek. Krijg je uitijderlijk een uitkering en geloof me dat is vechten er om met je zieke lichaam en dan moet je ook nog eens loonbelasting betalen. En kan je niet afschrijving te gek je houd geen moer over van je geld .dit moet stoppen per vandaag en help de mensen waar zo gewoon recht op hebben.
Ik kwam in de wao in 1996,na 2 jaar ging alles op de schop en zeiden ze als je couponknipper zou doen dan kan ik t zelfde verdienen als nu in de wao(ja van 70%naar 70%en nog e keer).
Maar iig dus mijn uitkering werd meteen gestopt!!!die dag nog,in bezwaar won ik maar ik wilde wel werken mag niet na 2 jaar inneens,dat kon gewoon niet,dus ik begon voor mijzelf met klusjes en kreeg 1 jaar geld terug van hun. Maar later hoorde ik van e kennis,dat ze door haar drugsverslaving gewoon biet op was komen dagen,en ze waren haar uiteindelijk gewoon vergeten,dus die kreeg wel gewoon wmo. Dat vond ik echt erg,want ik zit nu in de bijstand met een hoop beperkingen,ik mag niet eens 50 euro verdienen met e klusje,als dat zou kunnen. Maar dat kan niet heb inmiddels nog steeds die depressie van 1994 en geestelijke erg kwetsbaar, daarnaast copd laatste fase. Maar sommige krijgen sociale rechtshulp met alles om geld uit de zakken vd overheid te kloppen,er gaan miljarden de verkeerde kant op
Ps en toeslagen,vd huur en zorgtoeslag. Daar hoor ik niemand over. En idd 250 vragen aan volwassenen kinderen is normaal. Mijn ma was hard v mij en soft voor mijn broer,hij heeft zelfmoord gepleegd omdat hij de wereld niet aankon,en schulden creëerde. Ik moest t zelf doen vanaf mijn 18de,hij was 26.en 6 jaar op zichzelf 2 keer uitgezet,hij had totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel. Zijn uitzet stond in de regen en ma kocht gewoon weer nieuwe. Sloffen shag,fijn voor drugs verkocht. Oftewel je bent verplicht om je kinderen te leren en de overheid vertroeteld niet zoals je ziet en idd,ik had geen ma die mij 500 per maand gaf.ik ben 53,mijn partner 57 en allebei ziek,al werkt mijn vriend vd sociale dienst a 900 euro,dat scheelt weer voor hun!inkomsten normaal 1750 euro plus zorg en huurtoeslag, dus ik klaag niet.en ik heb ook 30 jaar gewerkt.
Nou nou,..te weinig inkomen??
Wat wilt hij dan??
Beetje budgetteren, komen ze makkelijk rond.
Wel schort het bij het UWV niet helemaal goed
Zo gaat dat hier in Nederland hard werken overal netjes je deel aan betaald.40 jaar later om gezondheids problemen thuis te komen zitten,je nog geen stuiver hebt.Dank zij die mooie praatjes makers in Den Haag..Opzouten en al die misselijk makende buitenlanders die hier kleine omaatjes geld af pinnen en fraude plegen .. opbokken.Dat volk hoord hier niet thuis.viespeuken .
Dit systeem van afkeuren is gebaseerd op een bingo,110 vragen omtrent hoelang kunt u lopen,zitten,buigen,staan,etc.
vervolgens gaat uw uitkomst in een algoritme gestuurd computer systeem,daaruit rollen drie banen met drie verschillende inkomsten het gemiddelde van de drie is de leidraad en zal er altijd toe leiden dat je niet afgekeurd wordt.Mits je een inkomsten had van 5000 euro per maand omdat er maar weinig banen zijn die voor deeltijd werk zoveel betaald.Conclusie afkeur alleen mogelijk als je een kapitaal verdiende.UVW moet kijken naar de mens, problemen bekijken uit menselijk standpunt en niet zoals ze nu doen,Google dokters
Als je wordt afgekeurd ben je letterlijk niks meer waard. Een schande. En inderdaad mensen met een hoog inkomen redden het dan wel. Twee identieke gevallen van uitval maar een is directeur en de ander schoonmaker. Kijk eens hoe verschillend die worden behandeld. De directeur komt makkelijk rond en de schoonmaker gaat aan het gas. Rutte, je moeder.
Ik hoop van harte dat diegene die hierachter zitten om het leven zo zuur te maken van deze man dat hun kinderen of kleinkinderen getroffen worden met de ergste ziekte voor de toekomst. Stelletje walgelijke mensen zijn het. Mensen geven niks om anderen alleen maar om hun zelf. Smerig land leven we in echt een smerig land. En dat wordt steeds transparanter gelukkig voor heel veel mensen.
Hoezo, je eigen huis verkopen. Onze buren eigen huis, bijstand en zelfs een tegemoetkoming woonkosten. ( of komt dit omdat de woning onder water staat). Maar dan wordt je dus dubbel gestraft, geen uitkering en geen tegemoetkoming woonkosten, sterker nog ze willen dat je je huis gaat verkopen en naar een huurhuis gaat, die er niet is. Onbegrijpelijk!!
Ik zit in hetzelfde schuitje met het uwv ,zelfs voor de rechter gestaan en het wordt gewoon afgewezen een wia uitkering,heb altijd in de zorg gewerkt doordat mijn gezondheid niet goed is ,voel ik dat je gestraft wordt ,maar wel altijd premie,s en belasting betaald 38jaar lang het is zo krom hierin Nederland en met name uwv
Het is zo Krom al een hoepel in NL. Idd zoals vele schrijven ” de vluchtelingen mogen en krijgen alles. ” :Degene met goede salarissen krijgen wél een uitkering.” Maar de gewone ” man” die zich de klere heeft gewerkt staat weer met lege handen: typisch Nederlands! Waarom verbaast het me eigenlijk…..Zit overigens in hetzelfde schuitje.
Het is schofterig.
Als je maar uit het buitenland komt gaan alle geldluiken open.
Maar eigen mensen hebben door idiote verzinsels geen recht op een uitkering
De regering geeft met liefde ons belastingsgeld aan Oekraïne en vluchtelingen . Eigen volk slaapt buiten, wordt uitgebuit tot op het bot. En kunnen barsten met alles. Het is een verrot land geworden. Het is een schande.
Een hoofddoek om en alles wordt voor je geregeld hier
Bijstands uitkering nieuw huis en 10000 euro inrichtingskosten en zitten maar. En oja 8 tot 10 weken betaalde vakantie.
Laat ik als eerste zeggen, dat er geen fluit van klopt. Altijd werken en dan in deze situatie geen uitkering krijgen. Maar €2500 mnd is een behoorlijk bedrag, zeker als je een lage hypotheek hebt en weinig stookkosten. Ik zit zelf in de situatir, dat ik zelf ziek ben en niks krijg en mijn man voor één persoon AOW en geen pensioen. We schelen aardig wat in leeftijd. We hebben nergens recht op en ik word ook niet afgekeurd omdat ik te weinig uren werkte. Ik heb 30 jaar gewerkt en dan wordt je nu zo behandeld. Schande. Maar als ik 2000 p mnd zou hebben dan had ik geen problemen en hoefde ik ook geen geld van mijn moeder te hebben. Dus ik denk dat deze mensen niet met geld om kunnen gaan.
Beste lezer, wat een spijkerharde vooroordelen lees ik hier. Iemand die 40 jaar zwaar werk heeft verricht zou eigenlijk gewoon al met pensioen mogen naar mijn inzien. En het UWV zijn de grootste boeven die er zijn. Hoe kan iemand die zijn werk niet meer kan verrichten met afgekeurde knieen nou nog solliciteren!! Voor jou tien migranten voor 1/3 van het inkomen. Niemand wil jou meer hebben. Kost geld en is een risico voor het bedrijf omdat het hun dan geld gaat kosten. Dat wil men voorkomen.
Daarbij plegen veel mensen zelfmoord omdat ze dit niet meer aan kunnen. Iets waar je jaren hard voor gewerkt hebt, moet je ineens je huis verkopen. En dan komen er vluchtelingen en daar staat de deur voor open. Niet dat deze groep in luxe leeft maar ze worden wel van alles vrijgesteld. Voorbeeld: “een vrouw uit Iritrea die een huis durft te weigeren” en alsnog een nieuw voorstel krijgt er niet vanaf te zien. Wat een land is Nederland aan het worden.
En voor al die mensen die zo slecht oordelen hoop ik niet dat zij kanker krijgen, een geestelijk ziek worden of dat ze lichamelijk in zo’n staat zijn dat ze iedere dag pijn ervaren. Ik heb een collega die iedere dag 14 pillen slikt omdat zij van alles mamnkeert. 35 jaar gewerkt en uwv oordeelt dat zij nog een brug kan bedienen met haar handen!! Deze vrouw is bot op bot in het gehele lichaam. Ik hoop van harte dat die mensen die zo oordelen morgen niet meer kunnen werken. Je moet tenslotte alles zelf ervaren om erachter te komen hoe een systeem als UWV ermee weg komt. Die maken hun eigen wetten. Zij weten niet wat het betekent dat als een zieke werknemer gaat solliciteren niemand op dit soort doelgroepen zitten te wachten.
Waarom besteed ik uberhaupt aandacht aan dit artikel met al die malloten die zo oordelen. Ze zijn zelf verbitterd en weten dat het gewoon de realiteit is..
Om een lang verhaal kort te maken. De rekenmethode die word gehanteerd klopt natuurlijk niet. Daar zijn sommige in de politiek het ook mee eens maar die zijn te druk met het woord moeder. Hahaha je verzind het niet. Maar even los van da, je bent soms beter af als je je hele leven nog nooit een dag gewerkt hebt en in een huurhuis woont. Vreemd maar waar. Daarnaast vind ik dat je je kind hoe oud deze ook is geen kostgeld laat betalen. Vergeet niet dat jezelf een kind wilde en daar zit je dan aan vast. So be it. Laat diegene sparen en neem je kinderen niet mee in jouw ellende. En je kan buitenlanders niet de schuld geven alleen de politiek. Als ik ergens een bak geld kan krijgen met niks doen en een huis en goede ziekenhuizen en scholen etc ging ik er ook heen.
Wat een schrijnende reacties allemaal, conclusie je zal wel gek zijn om een zwaar beroep te kiezen en hard te werken in dit land, want op het moment dat je ziek wordt in tegenstelling tot de honderdduizenden nieuwkomers laten ze je vallen, je kan beter dan stoppen met werken dan recht op subsidieregelingen kwijtscheldingen toeslagen kleding en voedselbanken en hulp van de gemeente, en belangrijkste je blijft langer gezond , en tijd genoeg om te sporten.
Beste mensen
Nederland is aan het veranderen
Onze klachten worden niet meer gehoord
Nederland is niet meer voor de Nederlanders
Maar voor al die mensen die asiel aanvragen
Ik heeft voor jullie de oplossing
(Word ook asiel zoeker dan wordt je gehoord,)
En niet bang zijn mag geen asiel zoeker meer
Worden opgesloten alleen nederlanders
En dan spoor 2 en een jobcoach en een arbo arts en een arbodeskundige en dan ook nog de assistenten daarvan der zit zo vijf man op je rug een arbeiddeskundige oordeel van een rapport dat hij standaard in z’n computer heeft staan veranderd even de namen kost 1500 euro kwartier gepraat via videobellen dit kost kapitalen allemaal geldklopperij op verzonnen beroepen jobcoachen verdienen kapitalen
Wij hebben onze ziel verkocht ofwel onze regering,de mensen die nu het hardst schreeuwen zijn te laat.Massaal Wilders stemmen te laat ze zitten te ver in ons systeem is 30 jaar geleden al voor gewaarschuwd en die rekening betalen wij nu.Dankjewel jullie linkse goed hartige knuppels.
Het verhaal is zo herkenbaar. Ikzelf zit ook in een dergelijke situatie. Je loopt overal tegen muren op en je kan niets. Je bent gevangen door alle zinloze regeltjes. Leven mag je schijnbaar niet.
Het menselijke gevoel en het gezonde verstand kom je bij het UWV niet tegen.
HELP, HELP!!!!!!!!
Ik zou kostgeld aan mijn volwassen kinderen vragen. Ik lees dat de vrouw in deeltijd werkt, die kan toch ook meer uren gaan werken? Genoeg mogelijkheden zou ik zeggen
Te oneerlijk en afschuwelijk voor woorden.Ik zit na een hersenbloeding, nu in rolstoel en halfzijdig verlamd in hetzelfde schuitje.
Ik vraag mij af: Heeft een van jullie het wel eens via een rechtbijstandverzekering voor de rechter ” uitgevochten”….?
Mensen die niet ziek zijn, maar ook niet meer aan de bak komen hebben weer een ander probleem naast hun overwaarde opvreten. Iemand die ziek gemeld is heeft dat probleem niet. Het systeem houdt geen rekening met wie de persoon is en wat hij of zij kan. Als ze het daar (pwet) verkeerd aanpakken hebben ze een ziektewetgeval erbij. Als je daar aankomt proberen ze je zelfs nog “ziek te duwen”. Ik weet niet wat erger is: ziek zijn en nooit meer uit gedwongen part-time werk komen of gezond zijn en al je vermogen moeten opeten. Uiteindelijk alsnog ziek worden en als je pech hebt gedwongen part time werken; onder het motto ritmisch uitgedaagd… Het zijn echt ernstige dwalingen van de overheid en daarbuiten.
Hoe erg het ook is…eigenlijk heb je in zo”n situatie weinig tot niks meer te willen. Je moet zien te overleven. Het geld van hen zit wél in hun huis. Dan zouden ze die
helaas moeten verkopen. Daarnaast kunnen kinderen van 21 jaar best kostgeld betalen. Dat is heel normaal. Ik snap dat het cru klinkt maar zo hard is het nou eenmaal 😔
Ook mijn zoon komt niet in aanmerking voor een WIA uitkering.
Hij heeft in 2014 een bedrijfsongeval gehad.
Hieraan heeft hij over gehouden.
Schouderklachten en dystrofie aan linker been/voet .
2x schouderoperatie gehad en bleef ook nekklachten te hebben.
5 jaar een proces gehad met UWV. Ik kreeg zelf in de gaten dat hij niet in aanmerking kwam voor een WIA omdat zijn uurloon te laag was. Ik ben blij dat Radar daar nu mee naar buiten is gekomen.
Gezegd tegen zijn advocaat en die bevestigde dit en vertelde ja dit heeft de VVD erin gebracht.
Ook wist een van de vele verzekeringsartsen te vertellen dat hij aan het einde van het jaar geen dystrofie meer zou hebben (hij had 1 dag een cursus gehad) waarop ik zei dat is knap hij loopt er al 6 jaar mee. Ze namen zij klachten niet serieus. Hierdoor kwam hij in een depressie, waardoor zijn huwelijk kapot is gegaan.
Mijn zoon heeft na die 5 jaar nog 3 jaar bijstandsuitkering gekregen ook van daaruit natuurlijk de druk om te gaan werken.
Dit eind 2022 geprobeerd en in april 2023 kon mijn zoon zijn armen niet meer op hoog krijgen.
Nu is er ook een nekhernia geconstateerd , nog steeds schouderklachten en tot overmaat van ramp heeft hij een meniscus omdat hij al die jaren zijn dystrofie been hebt moeten ontzien.
Mijn zoon zit nu weer in de ziektewet uitkering en heeft al iemand aan de telefoon gehad van het UWV die gewoon zegt nee wij kijken niet naar de klachten, wij handelen volgens de wet.
Mijn zoon ziet het nu al niet meer zitten waardoor ik zelf bang ben dat hij straks weer in een depressie terecht komt.
Het is niet menselijk hoe het UWV met je omgaat.
Totaal geen empathie hebben.
Ook weet ik doordat hij meerdere verzekeringsartsen heeft gehad, dat ze gewoon standaard verslagen hebben en hierin af en toe een woordje of zinnetje veranderen.
Ook weet ik dat er gewoon stapels gemaakt worden met zo van die linker stapel moet weer aan het werk en die rechter stapel krijgt wel een uitkering ongeacht ze de ziektebeelden hebben ingezien 😡
Ik ben blij dat jullie dit ook aan het licht brengen
Ik heb 3 jaar als postsorteerder gewerkt voor de PostNL. Je moet de zittende werkzaamheden kunnen afwisselen met staan, lopen, bukken, slepen/duwen, en tillen. En niets gaat op een festival tempo. Bijzonder dat het UWV vind dat je met 2 versleten knieën dat werk prima kunt verrichten. Ik vind dit niet deugen, en ik hoop dat er een gepaste oplossing komt in de nabije toekomst.
Raar verhaal ik snap dat er een persoon niet kan werken ,dat is wel pijnlijk voor dit mens
Maar wat ik niet begrijp twee mensen 2500 euro netto per mnd en twee kinderen
Volgens mij kan er nog een persoon werken dan zal die 500 euro niet nodig zijn .
De zoons zullen nog wel studeren en kunnen dan niet bijdragen aan het inkomen
Het klinkt allemaal heel zuur, maar er ik ken een dame die alleen een paar vingers kan bewegen en “gewoon” werkt en haar inkomen verdient, zo gezien valt dat van jou nog mee.
Er is in Nederland een groot tekort aan personeel. Er zijn vele vacatures, dus schud die slachtofferrol eens af en neem eens een beslissing die je vooruit brengt.
Zoek werk wat je WEL kunt of school je desnoods om. Zelfs als je 60 bent is er werk.
Natuurlijk vind ik het ook wennen dat vluchtelingen zo in de watten worden gelegd, maar zou evengoed niet met ze willen ruilen van situatie.
Je kunt gaan zitten kniezen, maar de enige die jou situatie kan verbeteren ben je ZELF.
Dat verhaal van Roland begrijp ik niet helemaal. Als hij voor 1 januari 1965 geboren is en na zijn 50ste werkeloos is geworden met een ww- uitkering of ziekte wet van minimaal 3 maanden dan heeft hij recht op een ioaw uitkering en hoeft hij zijn huis helemaal niet op te eten. Bij de Ioaw wordt het vermogen vrijgelaten.
Zelf met bijstand hoeft dat niet omdat er gewoon een krediethypotheek gevestigd kan worden. Hij kan dan gewoon in zijn huis blijven wonen.
Dat hij maandelijks 500 van zijn moeder ontvangt, dat wordt als inkomen gezien. Hierdoor kan hij geen aanvulling krijgen vanuit de sociale dienst.
Ik werk trouwens bij een sociale dienst, vandaar mijn reactie.
Mvg
Er zijn vrouwen van rond de 60 jaar die na hun scheiding toen zij nog kleine kinderen hadden in de bijstand kwamen. Een grote groep van deze vrouwen leven nu nog steeds in de bijstand. Nooit hoeven werken, de andere groep die wel zijn gaan werken maar nu zijn versleten moeten doorgaan. Heel zuur
Ten eerste scheiden op papier samen wonen. En huis op naam van je vrouw zetten. Dan ben je inwonend en heb je overal recht op. Dit is nederland.
2 Thuiswonende zonen waarvan ze geen bijdrage willen vragen.
Sorry hoor maar als ze werken zie ik niet in waarom ze géén bijdrage zouden leveren!
Staat los van het feit dat het vreemd is dat je geen uitkering krijgt na 40 jaar hard gewerkt te hebben omdat het inkomens verlies theoretisch te klein zou zijn. Maar ook, zoek eens heel goed wat je wel zou kunnen doen voor werk, wellicht ga je met wat studie dan zelfs méér verdienen als voorheen.
Nee je kunt beter belasting gelden aan alle immigranten uitgeven. Ik heb 35 jaar als straatmakers gewerkt helemaal versleten.en kom ook niet verder dan de bijstand.en de schulden die erbij komen dus de sanering in. Maar dan zie je wat er met t belasting geld wordt gedaan.mensen komen hier vanuit t buitenland krijgen alles .hoeven er niets voor te doen .ik snap dat ze geholpen moeten worden maar je eigen mensen laten barsten. Dat is schandalig. Dus het is geen wonder dat mensen rechts stemmen.
Ik hoop dat er iets gaat veranderen,want in dit linkse systeem gaat alles naar de klote
1. Eens met Herman. Pak de regie.
2. Er is altijd een mogelijkheid om in bezwaar te gaan bij UWV.
3. Bedenk wat je wel kunt.
4. Kom in beweging en begin anders met vrijwilligerswerk. Dat geeft je leven weer kleur.
Succes
Ons land is zo ver naar de kloten,hele leven hard gewerkt en dan dit als beloning krijgen. Te gek voor woorden maar een ingericht huis en volle koelkasten voor al die gelukzoekers moet gewoon blijven kunnen toch. Dit is geen Nederland meer joh,dit is een land met een verziekte maatschappij.
Zijn vrouw kan meer uren gaan werken en ze kunnen kostgeld vragen aan hun 2 zonen. Belachelijk dat extra geld wat hij van zijn moeder krijgt. In de zorg krijg je ook nog eens onregelmatigheidstoeslag. Ik werk 28 uur en heb iedere maand rond de 2.350 netto. Je moet er zelf ook wel wat voor doen en niet zo in de slachtofferrol blijven hangen!
En terwijl Oekrainers leefgeld krijgen, geen zorgen betalen en ook nog eens fulltime werken. Nederland is een goede stiefmoeder maar een slechte moeder.
Lekker klagen…
Iedereen wil voor niets rijk worden gewoon accepteren en je mond houden..
Jammer dat er gekeken wordt naar het inkomen, maar niet naar de gezondheidssituatie, terwijl die meneer heel zijn leven keihard gewerkt en de belasting betaald heeft. Nu hij ernstig ziek is, kan hij op niemand rekenen. Geen hulp, geen begrip noch medewerking. Vreselijk Vreselijk Vreselijk!!!
Ik hoop dat die meneer uiteindelijk hulp krijgt en rustig verder kan. Heel veel succes toegewenst!
Geachte lezers,
Ik raad eenieder aan de wet(ten) erop na te slaan, het 65% stelsel is een wassen neus. Het gaat namelijk om algemeen geaccepteerd werk artikel 19ab lid 3 van de Ziektewet (mocht je onder dat artikel zonder werkgever vallen er is ook met werkgever) en waarschijnlijk zal dit in het WIA wet-stelsel ook zo zijn als ik het zo vluchtig lees in artikel 6 van de WIA.
2500 euro is niet weinig met een uitkering krijg je de helft. En heb je kostendelers norm voor beide zoons omdat ze worden geacht mee te betalen. Dat trekken ze ervan af.
als je zwaar beroep uitoefent met veel tillen fysieke belasting etc, logisch dat je kapot bent op je 40 ste of 50ste. Waarom krijgen die mensen dan niet dubbel betaald??!! Eenvoudig rekensommetje toch hoelang trek je het tot je wettelijk pensioen met je eigen geld en hou je liefst nog een potje over voor ziektekosten
Wanneer stoppen mensen eens met praten over een uitkering? De WIA, WAO of hoe je het ook noemt is een verzekering en geen uitkering a la WW of bijstand. Want waarom krijgt een ZZPer geen WIA? Omdat hij/zij/het geen verzekering hiervoor heeft afgesloten. Helaas moeten de goede onder de kwade lijden. Want ik heb het ook wel gezien, zgn niet kunnen werken maar wel 40 uur zwart. En in de jaren 70 kon het niet op. Oh last van u rug, hoppa de WAO in. En zo is het steeds strenger geworden. Er is niks mis mee om aan je kinderen een bijdrage te vragen, zolang het maar billijk blijft. Ik heb een zoon van 22 die aan zijn 2de studie is begonnen. De 1ste Franse en Duitse letterkunde heeft hij na 4 jaar hard studeren zijn diploma voor gehaald in België. Hij heeft gezien en ervaren wat alles kost. Hij doet nu zijn nieuwe studie Russisch en politiek. En daarnaast een baan waarbij hij toeristen uit Frankrijk, Duitsland of Engeland rond leid. Heeft hij veel kunnen werken geeft hij uit zichzelf al een bijdrage. Aanpakken mam, ik weet wat alles kost. Zo kan het ook. En ja ik heb ook een WAO helaas. Mijn rug is finaal naar zijn filistijnen, deels door 2x een tumor en deels door mijn werk in de verpleging. Verder ondertussen een pacemaker, galblaasoperatie, 2x hartfalen, en oh ja diabetes. Ik kan niet eens mijn huishouden doen. Ik heb nog nooit problemen gehad met de UWV. Ik heb zelfs nog geprobeerd terug te komen in mijn vak voordat ik de tumor kreeg, maar dat werd me zelfs afgeraden door de UWV. Als je wat wil doen, ga maar eerst proberen vrijwilligerswerk doen werd gezegd. En omg wat mis ik mijn vak. Maar na de tumor 2x in mijn bovenrug was ik blij met de WAO. Gelukkig geen bijstand. Ik zie het als verzekering en geen uitkering. Ik herken me echt niet in die negatieve verhalen sorry