PVV wil deelvervoer uit straatbeeld van Almere: ‘Meer nadelen dan voordelen’

Iris van Ree

De gemeente Almere experimenteert sinds 2022 met elektrische deelfietsen, deelscooters en deelauto’s. Dit project is onderdeel van een tweejarige pilot en heeft als doel om te onderzoeken hoe deelmobiliteit aansluit bij de stad. Hoewel het stadsbestuur onlangs besloot de pilot met een jaar te verlengen, wil de PVV de stekker uit het experiment trekken.

Volgens een rapport over de pilot is er in Almere behoefte aan deelmobiliteit, vooral aan deelauto’s. Het college benadrukt in een brief aan de gemeenteraad dat het gebruik van deelvoertuigen potentie en meerwaarde heeft, en dat het belangrijk is om de diensten verder te optimaliseren. Hierbij wordt rekening gehouden met de ervaringen en klachten van inwoners, die tijdens de pilot zijn verzameld.

Lees ook: Die leenscooters in de stad? Die ga je nog wel een tijdje zien

Klachten en meldingen

Tijdens de pilot ontving de gemeente veel meldingen over het deelvervoer, met name in de beginfase. Daarna daalde het aantal meldingen per maand. Deelscooters zijn verantwoordelijk voor 77 procent van de klachten. De klachten gaan vooral over hinderlijk parkeren, wat leidt tot een rommelig straatbeeld.

  • 80 procent van de respondenten vindt dat deelscooters het straatbeeld verrommelen.
  • 63 procent ervaart meer vandalisme door deelscooters.
  • 73 procent heeft meer parkeerhinder door de scooters.

Kritiek van de PVV

De PVV vindt dat de nadelen van de deelscooters zwaarder wegen dan de voordelen. De partij stelt dat het aanpakken van de problemen, zoals het handhaven op hinderlijk geparkeerde voertuigen, een te hoge financiële last legt op de gemeente. “Er is geen enkele logische redenatie meer om de pilot voort te zetten”, aldus de PVV. De fractie pleit daarom voor het volledig stopzetten van de pilot deelmobiliteit.

- Advertentie-
Share This Article
Redacteur 1Almere
Leave a Comment