Een app zoals Magister, waarin het rooster en de cijfers van leerlingen worden weergegeven, biedt ouders inzicht in de schoolprestaties van hun kinderen. De PVV, D66 en de Almeerse VVD willen beter inzicht krijgen in de manier waarop ouders toegang hebben tot dit soort apps. Deze toegang kan namelijk leiden tot extra prestatiedruk bij leerlingen.
Met een ingediende motie vragen de partijen meer aandacht voor de psychologische impact van oudertoegang tot leerlingvolgsystemen en de bijbehorende apps. Ze benadrukken dat deze toegang kan bijdragen aan een toename van prestatiedruk bij kinderen. Bovendien krijgen kinderen hierdoor minder kans om hun resultaten zelf toe te lichten. “Het is alsof je ze in een glazen kast zet”, legt Annette Raijer van de PVV uit.
Als blijkt dat de oudertoegang tot leerlingvolgsystemen een grote invloed heeft binnen de Almeerse middelbare scholen, willen de partijen onderzoeken hoe scholen hiermee anders kunnen omgaan. Tot slot hopen ze met deze aanpak de prestatiedruk op jongeren te verminderen.