Een intercity tussen Almere en Utrecht is niet onmogelijk, maar er is te weinig vraag naar. Dat zegt een woordvoerder van NS. Toch voert de vervoersmaatschappij hierover gesprekken met ProRail en de overheid. “Maar we kunnen niet zeggen dat hij er over tien jaar rijdt.”
Twee jaar geleden schreef de gemeente dat het waarschijnlijk pas in 2030 mogelijk zou zijn om deze verbinding te realiseren. Dit zou te maken hebben met goederentreinen die ook van het traject gebruik maken.
Verbinding is mogelijk
De intercity reed afgelopen maand desondanks een paar dagen tussen Almere en Utrecht vanwege werkzaamheden op het traject tussen Zwolle en Amersfoort.
NS bevestigt dat deze verbinding er is geweest als omleidingsroute, maar geeft aan dat de goederentreinen bij ProRail liggen. “De verbinding zou wel kunnen, maar in de basis is het zo dat er geen vraag naar is”, zegt een woordvoerder.
OV aantrekkelijk houden
Daar kijkt Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie (JOVD) Flevoland anders naar: “Wij, maar vooral veel jonge reizigers vragen er al jaren om. Het was vaak neergezet als onmogelijk, maar het kan blijkbaar wel.” Toch ziet NS dat de vraag ernaar nog onvoldoende is om er een labeltje aan te hangen.
“Wel zijn we aan het kijken wat we willen en wat we verwachten van de toekomst.”, zegt de NS-woordvoerder. “We willen het OV ook dan aantrekkelijk houden.”
Bereikbaarheid loopt achter
De JOVD denkt dat deze intercity een waardevolle aanvulling is voor Almere. “Wij waarschuwen al jaren: de bereikbaarheid van Almere loopt achter op de groeiambities”, zegt voorzitter Alicesun Koorenhof. “En laten we niet vergeten dat Almere een hele belangrijke functie als overstapstation heeft voor andere dorpen of steden. Utrecht blijft immers het knooppunt van Nederland, dan moet de polder ook goed verbonden zijn.”
Nee hoor geen vraag naar een goede verbinding met Utrecht.
Ik sta dan ook niet ingeschreven in Utrecht om te verhuizen ivm reistijden.
En de vele uitval van de sprinter Almere Utrecht ook geen probleem en waarschijnlijk ook niet aan de orde.
Ik werk in Utrecht en woon in Almere. 2 uur reistijd met OV 32-45 minuten met de auto. Dus iedere verbetering van het OV is een rede om over te stappen.
Almere centrum – Utrecht Centraal is 45 minuten met de sprinter. Met een Intercity zou dat misschien net aan in 35 minuten kunnen. Ik denk zomaar dat er op dit moment te weinig mensen in Almere inchecken die daadwerkelijk in Utrecht uitchecken (of overstappen) Op basis van die data zegt NS dat er onvoldoende vraag naar is.
NS hou eens een gedegen onderzoek onder reizigers en een goede steekproef. Er is wel degelijk een behoefte voor een intercity tussen Utrecht en Almere.