Als er daadwerkelijk een IJmeerverbinding komt, dan heeft het Almeerse college van burgemeester en wethouders de voorkeur voor een metrolijn. Een autoweg kan achterwege blijven, is de boodschap.
Over een nieuwe verbinding tussen Amsterdam IJburg en Almere Pampus wordt al meer dan 15 jaar gesproken. Het was lange tijd stil rond het plan, maar de laatste tijd krijgt het weer steeds meer aandacht. Almere stelt de verbinding als keiharde voorwaarde voor de bouw van 25.000 woningen in Almere Pampus. Alleen als het Rijk zorgt voor de aanleg van een IJmeerlijn wil de stad daadwerkelijk gaan bouwen.
VVD: voorbarige keuze
Dat nu de voorkeur wordt uitgesproken voor een metrolijn valt wisselend bij de politieke partijen in de stad. De VVD noemt het een voorbarige keuze. “Wij zien graag dat die verbinding naast openbaar vervoer ook het wegverkeer en fietsers omvat”, zegt fractievoorzitter Colette Holter.
De partij wil graag van het college van B en W de onderbouwing van het besluit horen. Die is op dit moment nog niet gegeven. “De Hoge Ring en Poortdreef zijn echt niet op het extra volume van 25.000 woningen berekend”, zegt Holter, verwijzend naar de huidige wegen rond het gebied.
‘Niet de grachtengordel van Amsterdam’
Ook bij Marco de Kat van Leefbaar Almere is twijfel. Hij is van mening dat eerst duidelijk moet zijn wat voor type wijk Almere Pampus wordt. “Wat ons betreft wordt het een stadsdeel waar iedereen kan wonen. Niet iedereen kan het zich permitteren om zich zonder auto te verplaatsen. We zijn Almere en niet het grachtengordelgebied van Amsterdam. Om dan van tevoren te zeggen ‘we doen die autoverbinding niet’, dat is voor mij wat vroeg.”
Tevreden geluiden op links
Bij GroenLinks en de Partij voor de Dieren is wel tevredenheid over de voorkeur voor alleen een OV-verbinding. “Het lijkt ons een ontzettend goede zet”, zegt fractievoorzitter Jaap Steenkamer van GroenLinks. “We hebben afgelopen jaren al heel veel geïnvesteerd in nieuw asfalt en nieuwe wegen. Dat leidt elke keer eigenlijk alleen maar tot langere en bredere files. Ik hoop juist dat een inzet op het OV andere opties gaat bieden voor mensen.”
Steenkamer verwacht dat een IJmeerverbinding een prettige manier van reizen wordt. “Ik denk ook dat veel automobilisten over zullen stappen op het openbaar vervoer als daar een metroverbinding is.”
Ten slotte wijst GroenLinks op de kosten van het project. Een OV-verbinding is goedkoper dan een variant met ook een weg daarin. Als dat wordt meegenomen, denkt hij dat ook de VVD die wens wel eens kan laten varen. “Ik kan me voorstellen dat een financieel verantwoordelijke VVD de keuze maakt om gewoon voor die metroverbinding te gaan.”
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.