Jongerenwerk Almere wil met het spel Cyber24 jongeren bewust maken van hun online gedrag. Volgens de organisatie komt het steeds vaker voor dat jongeren slachtoffer zijn van cybercriminaliteit. Tijdens het spel worden verschillende situaties nagespeeld, die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. Onderwerpen zoals identiteitsfraude, oplichting en hacken komen voor in het spel, dat ontwikkeld is door het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheid (CCV).
Suleika El Mhassani ziet als jongerenwerker steeds vaker dat jongeren die verleid worden om een online bankaccount aan te maken. ‘’De daders benaderen jongeren met een aanbod via Snapchat om veel geld te verdienen. Zodra ze dat hebben gedaan, worden ze door de dader geblokkeerd, die op hun naam strafbare feiten gaan plegen. De jongeren moeten vaak voor de rechter verschijnen, terwijl ze zich nergens van bewust zijn.’’
Het spel moet jongeren laten inzien wat de gevolgen zijn van ‘verkeerde’ keuzes. El Mhassani legt uit dat ze met dit spel uiteindelijk criminaliteit willen voorkomen. Op de website van Jongerenwerk Almere kan je hier meer informatie over vinden.