Er liggen zo veel bootwrakken in de Almeerse wateren dat de gemeente Almere op dit moment niet de middelen heeft om alles in een keer weg te slepen. Dat blijkt uit de reactie van wethouder Alexander Sprong na berichtgeving van 1Almere. Uit een recente telling van de gemeente blijkt dat er tussen de 300 en 400 bootwrakken ronddrijven.
DENK Almere heeft tijdens de Politieke Markt van afgelopen donderdag vragen gesteld aan het college over het opruimen van gestrande of gezonken vaartuigen in de openbare wateren van de stad. Hassan Buyatui, fractievoorzitter van DENK, wil weten of schoonhouden van openbare wateren de plicht van de gemeente is.
Wethouder van milieu en klimaat, Alexander Sprong, erkent het probleem en benadrukt dat het verwijderen van de bootwrakken een intensieve zaak voor de gemeente is om op te lossen. “Er liggen meer bootwrakken dan voorgaande jaren”, zegt Sprong. Dat is volgens hem deels toe te schrijven aan een gebrek aan registratievignetten voor boten, dat systeem is een paar jaar geleden stopgezet. “Het lijkt er ook op dat mensen in Almere tijdens coronatijd meer boten hebben aangeschaft en daar nu minder naar omkijken.”
Hoge kosten
Sprong vertelt dat de kosten van beheer, toezicht en handhaving erg hoog zijn en het moeilijk is om de eigenaren te achterhalen. “Op jaarbasis lukt het ons om enkele tientallen boten te verwijderen. De huidige aanpak van bootwrakken vergt een hoop uren menselijke inzet en kost de gemeente zo meer dan 100.000 euro.”
Volgens de wethouder zijn de booteigenaren als eerste verantwoordelijk om hun boot in goede staat te houden en te voorkomen dat die gaat zinken. “Echter hebben wij de plicht als gemeente om te voorkomen dat er milieuschade ontstaat door bijvoorbeeld weglekkende olie”, zegt Sprong.
Als de eigenaar niet te traceren is en de gemeente haalt een boot weg, dan liggen de uiteindelijke kosten bij de gemeente. “Het wordt dus snel een grote kostenpost en daarin zijn wij beperkt. Tenzij er meer middelen komen.”
Oplossingen
Sprong overweegt het herinvoeren van het registratievignet als een mogelijke oplossing. Ook zou er naar het budget voor opruimen en handhaven gekeken kunnen worden. “Dat zijn weer afwegingen die ten koste gaan van andere dingen”, zegt Sprong.
Raadslid Buyatui benadrukt dat, hoewel booteigenaren primair verantwoordelijk zijn, het opruimen van verwaarloosde vaartuigen uiteindelijk een verantwoordelijkheid van het college is. “Wij willen graag een duidelijk plan en aanpak zien om een einde te maken aan deze zorgelijke situatie”, zegt Buyatui.
Een vervolgbespreking over dit onderwerp staat op de agenda om verdere stappen te bespreken en een oplossing te vinden voor het probleem van bootwrakken in Almere.
De gemeente laat onderhoud aan alles wat met water te maken heeft, zoals onderhoud aan bruggen en het ruimen van de boten veel te lang liggen en daarom wordt het zogezegd nu een grote kostenpost. Als er eerder gehandhaafd was en het nodige onderhoud aan de bruggen was gedaan hadden we nu niet met de gebakken peren gezeten. Uiteindelijk betalen we genoeg aan de gemeente voor al die zaken.
Ik wil niet zeggen dat de overlast door zwerfboten komt door de flopiade ehh floriade maar als een jachthaven opgeheven wordt en er komt niets voor terug waar moeten dan de booteingaren naar toe??
Almere wil zich al jaren manifesteren als watersport stad maar er zijn nauwelijks of geen jachthavens.
Natuurlijk de booteingaren zijn primair verantwoordelijk voor hun boot.
Maar ook handhaving schiet enorm tekort, die wachten liever bij de parkeerplaatsen om een bekeuring uit te schrijven voor 5 min te laat parkeren dan handhaven op de diverse passanten ligplaatsen