Gemeente kreeg 11.000 signalen van betalingsachterstand

Redactie 1Almere

De gemeente Almere kreeg in 2021 bijna 11.000 signalen van zorgverzekeraars, woningverhuurders, energie- en waterbedrijven over betalingsachterstanden. Dat leidde uiteindelijk tot 7.500 meldingen van betalingsachterstanden. Het gaat om Almeerders die hun rekeningen niet op tijd kunnen betalen.

Volgens wethouder Froukje de Jonge probeert de gemeente contact te zoeken met inwoners waarbij er signalen zijn dat er echt daadwerkelijke geldproblemen zijn. In 10 procent van de gevallen lukt het om contact te leggen met inwoners met schulden. In 4 procent van de opgepakte meldingen heeft dat geleid tot het accepteren van hulp.

Huisbezoeken
De gemeente zegt niet voldoende capaciteit te hebben om contact te leggen met alle mensen waarover een melding is gedaan. Wel wordt door middel van bijvoorbeeld huisbezoeken en telefoongesprekken contact gezocht met mensen die grote betalingsachterstanden hebben. Verder krijgen mensen een kaartje of een brief als de gemeente vermoedt dat er geldproblemen zijn.

In heel Nederland ontvingen gemeenten in 2021 ruim 380.000 signalen van betalingsachterstanden. 8.000 Nederlanders accepteerden uiteindelijk ook hulp.

Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.

- Advertentie-
Share This Article