Ondanks zorgen over netcongestie, blijft de gemeente Almere vastberaden om elektrisch rijden te bevorderen. De focus van de gemeente ligt daarbij op slim laden, om zo het elektriciteitsnet te ontlasten. In samenwerking met Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-e) en laadpaalexploitanten worden verschillende pilots uitgevoerd.
Slim laden houdt in dat elektrische auto’s voornamelijk worden opgeladen wanneer er zonne- en windenergie beschikbaar is, dankzij slimme aansturing van laadpalen. Netbewust laden wordt ook toegepast, daarbij gebruiken laadpalen automatisch minder vermogen bij knelpunten in het stroomnetwerk.
‘Blijven uitbreiden’
“Door onze nieuwe en bestaande laadpalen slim te maken, kunnen we het aantal laadpalen in Almere blijven uitbreiden en tegelijkertijd rekening houden met netcongestie en het meer gebruiken van groene energie”, aldus wethouder Alexander Sprong.
Momenteel zijn er ongeveer 784 laadpalen in Almere. De gemeente gaat werken met een plankaart voor de periode tot en met 2027. Hier staan inmiddels ruim 800 potentiƫle locaties voor laadpalen. De plankaart met de locaties wordt gepubliceerd in het derde kwartaal van 2024 op de gemeentelijke website.
Oplaadpunten voor elektrische fietsen in het centrum zou ook fijn zijn. Als ik in Duitsland ben, zie ik die ook. Een uitkomst!
Uitbreiding laadpalen is etg rigide.
Laadpaal aangevraagd op F. Van de Banweg. Afgewezen. Er staan nl 2 laadpalen binnen 200 m afstand. Die zijn echter constant bezet door auto’s die wel en niet opladen.
Enige soepelheid zou de gemeente wel kunnen toepassen. Echter vreesik dat dat een woord is wat de gemeente niet kent.
Eekhoornstraat laadpaal aangevraagd maar staat op 250 meter 2 stuks waar alleen maar benzine auto’s staan. En op meerdere plekken verderop ook dezelfde ellende. Het klinkt allemaal leuk dat groene gezwets vanuit de gemeente maar in het echt schiet het niet op.Over twee maanden kan ik af van mijn elektrische auto en gaat er gewoon uit. Nederland is niet echt klaar voor de elektrische auto.