‘Fraudegevoelig’ papieren toegangspasje voor recyclingperrons kost Almere tot €100.000

Redactie 1Almere

Een tijdelijk papieren toegangspasje voor de Almeerse recyclingperrons heeft de gemeente naar schatting tussen de €80.000 en €100.000 gekost. Dit blijkt uit antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen van de PVV. De pas werd ingevoerd om afvaltoerisme en illegale stort tegen te gaan, maar roept nu vragen op over de effectiviteit en de kosten.

Volgens de gemeente worden met de papieren toegangspas uitgaven bespaard op beveiliging en verwerkingskosten van illegaal afval. De exacte kosten van het definitieve systeem, dat deel uitmaakt van het Toekomstbestendig Afvalsysteem (TAS), zijn nog niet bekend.

De gemeente stelt dat er steeds vaker sprake was van afvaltoerisme: mensen van buiten Almere die grofvuil kwamen dumpen op de gemeentelijke perrons. Ook werd er illegaal bedrijfsafval gestort. Perronmedewerkers die bezoekers hierop aanspraken, kregen geregeld te maken met agressieve reacties.

Om dit probleem structureel aan te pakken, wordt in 2026 een nieuw digitaal toegangscontrolesysteem ingevoerd. In de tussentijd heeft de gemeente gekozen voor een papieren afvalpas, die per brief naar inwoners is gestuurd. Dit zou de inwoners laten wennen aan het systeem en hen de mogelijkheid bieden om feedback te geven.

Pasje makkelijk te kopiëren en te koop aangeboden

Al snel doken berichten op dat het tijdelijke pasje makkelijk gekopieerd kon worden en op Facebook te koop werd aangeboden. Volgens de gemeente wordt dit gemonitord en meegenomen in de evaluatie. Toch stelt het college dat de situatie niet slechter is dan voorheen, toen alleen steekproefsgewijs werd gecontroleerd.

De gemeente erkent dat het papieren pasje fraudegevoelig is, maar verwacht dat het misbruik beperkt blijft. Bezoekers worden nu vóór de slagboom gecontroleerd om misstanden op het perron zelf te voorkomen.

Waarom geen andere oplossing?

De PVV vroeg zich af waarom niet direct voor een beter handhaafbare oplossing is gekozen, zoals identificatie met een legitimatiebewijs en een poststuk op naam. Volgens de gemeente leidde de oude werkwijze, waarbij bezoekers zich bij twijfel moesten legitimeren, juist tot verwarring en weerstand. Bovendien was het financieel en operationeel belastend, doordat er extra beveiligers moesten worden ingehuurd.

- Advertentie-
Share This Article
Leave a Comment