De provincie Flevoland ziet de kansen voor een IJmeerverbinding als autoweg tussen Almere en Amsterdam steeds kleiner worden. Voor deze variant bestaat bij Amsterdam en de provincie Noord-Holland geen steun meer. Flevoland pleit daarom voor een nieuw onderzoek naar de verbinding.
Dat zei gedeputeerde Jan Klopman woensdag tijdens een vergadering van Provinciale Staten. Daar werd gesproken over de gezamenlijke plannen van Amsterdam, Noord-Holland en Flevoland binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Hiervan maken Almere en Lelystad ook deel uit.
In het coalitieakkoord van de provincie Flevoland staat dat er een IJmeerverbinding moet komen als brug of tunnel voor een metro, fietsen en auto’s. Provinciale Staten hebben in 2021 zich nadrukkelijk uitgesproken voor een verbinding als autoweg. Hetzelfde heeft de gemeenteraad van Almere gedaan, die stelde dat de circa 30.000 huizen in het stadsdeel Pampus er zonder IJmeer-autoweg niet komen.
Simpelweg niet mogelijk
De gemeente Amsterdam is al langer tegen een autoweg over het IJmeer. De hoofdstad zegt de stroom auto’s niet te kunnen verwerken. Die mening deelt Noord Holland nu ook. “Het is geen kwestie van voor of tegen een autoverbinding. Zij achten het simpelweg niet mogelijk om een IJmeerweg te laten aansluiten op het wegennetwerk in Amsterdam zonder dat de ring daarmee nog verder dichtslibt,” aldus het standpunt van Noord Holland volgens Flevoland. Noord Holland wil wel meewerken aan een metrolijn naar Almere.
Nieuw onderzoek
Volgens gedeputeerde Klopman kan Flevoland wel blijven pleiten voor een autoweg, maar die lobby maakt bijna geen kans meer. Hij erkent dat dit trekken aan een dood paard is.
Het is volgens het college van Gedeputeerde Staten verstandiger om een nieuw verkennend onderzoek te doen naar de ontsluiting van Almere Pampus via het IJmeer, in welke vorm dan ook. “Dan heb je munitie in handen om met Amsterdam en Noord Holland te praten. Nu willen ze geen autoweg en krijg je nul op het rekest,” aldus Klopman.
College buigt
Dit standpunt wekte verbazing bij enkele statenfracties. “Ik ben met stomheid geslagen, Flevoland geeft het op,” aldus Marc van Rooij van 50PLUS. “Dit college buigt voor Noord Holland en Amsterdam. Het knetterlinkse bestuur van Amsterdam haat auto’s. Als zij geen autoweg willen, gaan wij dan ook geen huizen meer bouwen?,” zei Willem Boutkan van de PVV. De PvdA vindt het juist goed als de IJmeerverbinding uitsluitend voor openbaar vervoer wordt aangelegd.
Een meerderheid van de Staten nam een voorstel van 50PLUS, BBB en SterkLokaal aan die oproept tot een IJmeerverbinding inclusief autoweg. Tegelijk kreeg ook een voorstel van de VVD en vijf andere partijen steun voor een “multimodale IJmeerverbinding”, ofwel voor verschillende vormen van vervoer.
Omdat die formulering auto’s niet uitsluit, trokken GroenLinks en PvdA hun steun aan het voorstel in.
Het bouwen van een weg over het ij lijkt me een enorme verspilling van gemeenschapsgeld.
De auto’s kunnen aan de overkant helemaal niet opgevangen worden met het bestaande wegennet, en uitbreiding zit er door ruimte gebrek ook niet in. Je creeert dan alleen maar een file.
Je kan je ook afvragen of we anno 2024 niet veel meer moeten investeren in goed OV. Als je om de paar minuten een metro laat rijden die je in no time naar hartje Amsterdam brengt is er nauwelijks nog een rede om de auto te pakken als je daar heen wil. Zorg wel gelijk dat de metro voor iedereen toegankelijk is.