Middelbare scholieren in Almere kunnen bijna altijd op een veilige weg of fietspad naar school fietsen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Fietsersbond heeft gepubliceerd aan het begin van het nieuwe schooljaar. Volgens het onderzoek zijn de fietsroutes in de provincie Flevoland zelfs het veiligst van heel Nederland.
In Almere zijn bijna alleen maar vrijliggende fietspaden. Hierdoor hoeven weinig scholieren te fietsen op wegen waar auto’s 50 km/u of harder mogen rijden. Daarnaast zijn er in Almere weinig fietspaden die zo’n gevaarlijke autoweg kruisen. Ook de verharding van de fietspaden in Almere is voldoende, net als de breedte van de wegen.
Almere heeft ruime fietspaden
Veel fietspaden door Nederland zijn te smal voor de grote hoeveelheid middelbare scholieren die er ‘s ochtends en ‘s middags overheen rijden, concludeert de Fietsersbond. Slechts vier gemeentes scoren redelijk: de gemeentes Arnhem, Utrecht, Eindhoven en dus Almere. De fietspaden zijn hier volgens het onderzoek vaak ruim genoeg. Wel ziet de Fietsersbond in sommige delen van Almere mogelijkheden om paden te verbreden om zo meer ruimte te maken voor de leerlingen.
Bij andere gemeentes zouden veel meer fietspaden moeten worden verbreed, vindt de Fietsersbond. Sinds hun eerste onderzoek is al wel zo’n 420 kilometer aan fietspaden naar middelbare scholen verbreed, maar op veel plekken zijn de paden onveranderd. Hier wil de bond iets aan veranderen.
Nieuwe cijfers CBS
In het afgelopen jaar zijn volgens gegevens van het CBS 291 fietsers overleden in verkeersincidenten, wat een stijging betekent van 84 fietsslachtoffers in vergelijking met 2021. Dit vormt het hoogste aantal sinds 2008. Onder deze cijfers vallen ook ongevallen met middelbare scholieren. Bijna 80% van de ruim 900.000 middelbare scholieren gaat namelijk op de fiets naar school.
De meeste ongelukken komen dus door vier knelpunten die volgens de Fietsersbond te veel voorkomen: een onverharde weg, onveilige fietsoversteekplaatsen en geen vrijliggende fietspaden bij autowegen waar 50 km/u of harder gereden mag worden en een te smal fietspad. Bouwend Nederland wil een investering van 1,7 miljard euro om de veiligheid van fietspaden in het hele land te verbeteren. Deze oproep wordt ook gesteund door Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond.