Foto: Mark Engele

De 21-jarige Ferry uit Almere is de jongste dj met eigen radioshow bij Veronica

Marisa Gubbels

Elke zaterdag- en zondagochtend presenteert de Almeerse Ferry Oomen zijn eigen radioprogramma bij de landelijke zender Radio Veronica aan anderhalf miljoen luisteraars. Hij is met 21 jaar de jongste radio-dj met zijn eigen programma.

Ferry noemt het een “droom die uitkomt”. Hij was elf jaar toen hij fan werd van de radio en die liefde is nooit weggegaan. “Uiteindelijk ben ik voor de vorm gaan studeren.” Hij studeert Creative Business en bouwt ondertussen een cv op waar je u tegen zegt.

Bijna drie jaar geleden belandde hij op 18-jarige leeftijd bij Radio Veronica. In de jaren daarna produceerde hij en was hij sidekick bij onder meer programma’s van Rob Stenders, Niek van der Bruggen, Sander Lantinga en Gerard Ekdom.

Toen een collega op een dag afwezig was, mocht hij voor hem invallen en de show ook echt zelf presenteren. “Doodeng,” vond hij dat. “Er was helemaal niemand op dat moment, dus zei de baas: ga jij het maar doen. Ik zat opeens tegenover Frank Dane, Ruud de Wild en Domien Verschuuren. Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest als toen. Maar blijkbaar vonden ze het goed genoeg. Daarna ben ik steeds vaker gaan presenteren.” 

Ochtendshow

Na een aantal maanden invallen kreeg hij in de zomer van 2024 een eigen ochtendshow in het weekend van Radio Veronica. Hij ontdekte daar dat ochtendradio heel leuk is om te presenteren. “Ik vind de combinatie tussen veel muziek en actualiteiten een fijne combinatie. Aan de ene kant informeer je de luisteraar over de Formule 1-race op zondag. Aan de andere kant draai je ook heel veel muziek.”

Tijdens het EK Voetbal afgelopen zomer had Ferry zijn jeugdheld Evert ten Napel in zijn uitzending naast zich. “Het is misschien wel de bekendste voetbalcommentator van Nederland. Dat is toch geweldig. Dan zit er ineens zo’n legende naast je.”

Ook leuk vond hij bijvoorbeeld luisteraars die duizenden euro’s ophaalden voor een goed doel. “Laatst sprak ik een man in de ochtendshow die heel wat kilometers ging hardlopen voor het goede doel. Na de uitzending belde hij nog een keer en zei hij dat na het telefoongesprek heel veel donaties binnenkwamen van luisteraars. Dat is de kracht van radio. Verhalen vertellen en mensen daarmee raken.”

Concurrentie

In een tijd van sociale media is de radio-dj – die tegenwoordig ook invalt op 100%NL – niet per se bang voor het verdwijnen van de radio.

“Spotify is natuurlijk heel fijn maar vind ik niet mega gebruikersvriendelijk op de lange termijn. Ga ik weer die Daily Mix voor de vijftigste keer beluisteren? Of weer die playlist met zestig liedjes uit de zeroes?

Bij de radio weet je niet wat je krijgt en is er dus een bepaald verrassingseffect. Daarnaast hoor je het nieuws en wat gezelligheid op de achtergrond. Dat heb je niet bij streamingdiensten. Ik denk dat deze dingen prima naast elkaar kunnen leven.”

Binnenkort maakt hij zijn studie af, maar hij wil graag bij de radio blijven werken. “Ik heb nog zoveel te leren. Ben nog lang niet klaar.”

- Advertentie-
Share This Article
Leave a Comment