De verleiding is soms groot. Het verkeerslicht staat op rood maar je schat in dat je nog wel even kan oversteken. Vaak het gaat goed, soms ook niet. Alleen al in Almere maken buschauffeurs ieder jaar zo’n veertig keer een noodstop als gevolg van zo’n illegale oversteker. De campagne ‘Stoppersgeluk’ van TeamAlert moet jongeren bewust maken van de risico’s.
‘Omdat ik dan toch snel op school wil zijn’
Een kleine rondvraag onder de jongeren die even pauze hebben, leert dat de meesten wel eens een rood stoplicht genegeerd hebben. “Maar ik kijk wel eerst drie keer voordat ik door rood ga”, bekent een scholier. “Het is omdat ik dan toch snel op school wil zijn. En soms komt er gewoon geen bus en dan blijft ‘ie toch lang op rood. En dan denk ik: het kan wel.” Maar volgens Van der Veen van TeamAlert schuilt in dit soort overwegingen wel degelijk een gevaar. “Bij jongeren is het inschattingsvermogen nog niet helemaal ontwikkeld”, aldus Van der Veen. “Dan dénk je dat je het wel haalt, maar soms is dat dan niet het geval.”
De campagne, die donderdag bij de busbaan-oversteekplaats nabij scholengemeenschap Echnaton, wordt afgetrapt, beloont jongeren bovendien voor goed gedrag: iedereen die vandaag netjes stopt voor rood mag een keer grabbelen voor een prijs. Maar bovenal wil TeamAlert met de campagne scholieren wijzen op de risico’s van een oversteekactie bij rood licht. Want buiten dat je zelf een gok neemt, breng je volgens de jongerenorganisatie mogelijk ook anderen in gevaar. “Voor een buschauffeur is een noodstop maken al bijzonder vervelend”, legt Geke van der Veen van TeamAlert uit. “Maar voor de passagiers kan zo’n rem-actie ronduit gevaarlijk zijn. Vorige week nog is een vrouw gewond geraakt omdat ze voorover viel bij een noodstop.”
Effect campagne onduidelijk
Het is de voor de vijfde keer dat TeamAlert, in samenwerking met vervoerder allGo en de gemeente Almere, de jaarlijkse campagne houdt. “We baseren ons daarbij op de kracht herhaling”, zegt Van der Veen. De afgelopen jaren is het aantal noodremmingen in Almere licht gedaald maar of dit door de campagne komt, is niet duidelijk.
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.