Bewoners van de straat Vooronder in de Almeerse wijk Noorderplassen zijn in verzet gekomen tegen de plaatsing van een laadpaal. Volgens hen is er nu al een tekort aan parkeerplekken en ze willen niet dat er nog eens twee plaatsen worden ‘ingepikt’ voor elektrische auto’s. Daarom heeft een buurtbewoner donderdag plaatsing van de paal tegengehouden, door auto’s op de beoogde plek te parkeren.
De emoties lopen hoog op in de buurt, vertelt Sonja Kroes. Zij voert namens een aantal bewoners het woord. Het steekt hen volgens haar vooral dat hun parkeerproblemen groter worden. Volgens haar is er niemand in de straat die de laadpaal wil. “De mensen die elektrisch rijden hebben een laadpaal op hun eigen terrein. Dus voor hen is die behoefte er niet.”
De aankondiging dat de laadpaal er zou komen, is eind december al op de website Overheid.nl geplaatst. De zes weken waarin bezwaar kon worden gemaakt, zijn al verstreken. De bewoners zijn dan ook te laat, als ze er op 22 april achter komen dat er een laadpaal geplaatst gaat worden. “Toen gingen ze het bord plaatsen dat twee parkeerplekken gereserveerd werden voor elektrische voertuigen en dat op 1 en 2 mei de plekken vrij moesten worden gehouden”, vertelt Kroes.
Het steekt de bewoners dat ze bij andere zaken, zoals het asfalteren van de Boegdreef of een afsluiting van het water een brief krijgen, maar dat dit nu niet is gebeurd. “Dit wordt dan niet per brief gemeld, terwijl het toch redelijk belangrijk is”, zegt Kroes. “lk werk de hele week, ik heb geen zicht op een digitaal formulier waar ik dat kan volgen”, doelt ze op de site Overheid.nl.
Ze noemt de straat Giek, tegenover de Vooronder een beter alternatief. Daar hebben de bewoners een parkeerplek op eigen terrein en staan parkeerplaatsen in het midden van de straat volgens haar grotendeels leeg. “Zet de laadplekken daar dan neer. We begrijpen echt wel dat Almere bezig is met duurzaamheid.”
‘Onacceptabel om aannemers te hinderen’
De gemeente Almere laat weten dat ze het onacceptabel vindt dat aannemers hun werk niet uit kunnen voeren. Volgens een woordvoerder kan iemand die bezwaar heeft tegen bepaalde werkzaamheden beter contact opnemen met de gemeente in plaats van het heft in eigen handen te nemen.
Er kunnen een paar redenen zijn waarom de gemeente een bepaalde plek aanwijst als laadplek. “Bijvoorbeeld als een buurtbewoner een aanvraag doet of als we zien aan de data van laadpalen dat ze veelvuldig gebruikt worden,” zegt de woordvoerder.
De gemeente weet nog niet wat voor vervolgstappen er nu worden genomen. “Wat ons betreft komt die laadpaal er nog steeds”, zegt de woordvoerder. Maar wanneer is nog onduidelijk.
De beste oplossing tegen parkeerproblemen is volgens mij nog altijd afscheid nemen van je auto. Leven met de fiets en OV is in Almere prima te doen.
En als er zoveel parkeer plek aan de overkant is, waarom parkeren deze boze buurtbewoners dan niet gewoon daar?
Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Zelf het werk gedaan voor diverse gemeenten.
Tijdelijk parkeerverbod dat de parkeervakken vrijgehouden moeten worden, maar er staan auto’s geparkeerd? Wegsleepregeling toepassen en deze auto’s wegslepen. Simpel als dat.
De gemeente Almere is daar vaak niet consequent in. Helemaal in een gebied als de Noorderplassen waar bekend is dat bewoners voor eigen rechter spelen qua parkeren. Gewoon wegslepen.
Zo’n tijdelijk parkeerverbod staat er niet voor niks. Een aannemer kan dan veilig een laadpaal plaatsen.
Er is altijd een reden zijn dat de gemeente kiest voor een specifieke locatie voor een laadpaal. Er wordt altijd een weloverwogen keuze geweest waarom daar een laadpaal. Locaties van andere laadpalen, kabels en leidingen, ondergrondse infrastructuur, groen, hinder, wel/geen belemmeringen voor voetgangers/fietsers/gemotoriseerd verkeer, noem maar op. De gemeente heeft dus ook hier over nagedacht.
En dan nog iets. “Onze parkeerplaatsen worden ingepikt”? Iedereen die een auto bestuurt, betaalt wegenbelasting. Dat betekent dat iedereen mag parkeren in de openbare ruimte. Niks te ‘onze parkeerplaatsen’. Anders waren het wel eigen parkeerplaatsen geweest met een kenteken of nummertje erop, maar dat is niet zo. Wees blij dat er überhaupt parkeervakken aangelegd zijn. Is niet altijd het geval geweest in de Noorderplassen.
Misschien ook nog leuk om te vertellen, is dat het plaatsen van een laadpaal geen gevolgen heeft voor de parkeerdruk. Die verschuift alleen. Een elektrische auto gaat ten koste van een niet-elektrische auto. Rekenkundig komt er dus 1 auto bij, maar gaat er ook weer eentje weg. De parkeerdruk blijft dus hetzelfde (1 – 1 = 0). Altijd hetzelfde verhaal over dat de parkeerdruk toeneemt als er een laadpaal bijkomt. Dat is per definitie onjuist. Als er zoveel parkeergelegenheid op een andere locatie is, waarom zetten deze buurtbewoners hun auto’s dan niet daar neer?
We hebben ondertussen teveel auto’s in onze straten om op de huidige wijze van de parkeerproblematiek af te komen. Of we gaan in elke huishouden met 2 auto’s of meer minstens één auto inleveren. Of we moeten kijken naar landen als Japan die in bijv Tokyo parkeerliften in de straten hebben.
Ipv 4 parkeerplaatsen zijn er dan minstens 8 of zelfs meer middels een parkeerlift. En ja dan sta je sen met een andere buur samen op 1 plek. En moet afspreken via er het eerst gaat als je bijna gelijktijdig naar werk moet.
Maar zonder één van deze oplossingen zullen de parkeerproblematiek alleen.maar toenemen.
Als je je niet op de hoogte laat houden, en daarmee je recht op inspraak en bezwaar laat verlopen moet je niet achteraf lopen zeuren.
Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid.
Dus als je niet wilt dat de achterbuurman opeens 12 meter hoog op je erfgrens gaat bouwen, kan je maar beter zorgen dat je op de hoogte bent. Anders ben je eenvoudigweg te laat.
De gemeente publiceert op mijn overheid en je kan gewoon instellen dat je periodiek een overzicht van de vergunningen.
Je kan als verwende kleuter wel willen dat de burgemeester voor elke melding bij je op de koffie komt, maar keep on dreaming.
Aan de opmerkingen is het niveau wel weer af te lezen.
Arjan heeft geen zicht op het feit dat de gemeente hier beter had kunnen communiceren met de bewoners. Er is geen communicatie geweest, maar ergens op een “forumpje” een aankondiging geplaatst zonder melding.
John werkt zo te zien niet bij een bedrijf in een dorp/omgeving moeilijk bereikbaar met het OV en acht het prima wanneer je 1.5x-3x zo lang over je rit doet. Moet hij weten, maar ja..
Nick heeft vgm niet goed gelezen. De eigenaren van elektrische auto’s hebben in deze buurt al zelf vaak laadinstallaties.
Het verschil, Nick, is dat deze publieke plaatsen nu permanent zijn gereserveerd voor het opladen van (niet eens het normaal parkeren van) elektrische voertuigen. En als de straat 90% benzine/diesel auto’s heeft, dan zijn dat nog steeds 2 plekken die ineens niet meer beschikbaar zijn voor de inwoners.
“Moet je maar een elektrische auto kopen” hoor ik al aankomen.. Dan sla je de plank ook erg mis.
Dat is in de geest van: “Heb je last van je luide buren en dreunt alles door? Moet je maar een vrijstaande woning kopen.”