Boa’s vanaf 1 maart 2026 in dienst bij de gemeente

Marisa Gubbels

De gemeente Almere heeft besloten om handhavers vanaf 1 maart 2026 in gemeentelijke dienst te nemen. Dat meldt de gemeente in een raadsbrief. Momenteel worden die boa’s geleverd door een externe partij. Een onderzoek door adviesbureau KPMG toonde aan dat de kosten voor aanbesteden en het in dienst nemen van de boa’s nagenoeg gelijk zijn.

Met het aflopen van de huidige aanbesteding op 1 maart 2026, onderzocht de gemeente of het efficiënter en effectiever is om de handhavers in dienst te nemen in plaats van een nieuwe aanbesteding uit te schrijven.

De gemeente benadrukt dat het in dienst nemen van deze ambtenaren voordelen biedt voor goed werkgeverschap en flexibiliteit. “Wanneer boa’s in gemeentelijke dienst zijn, kunnen we beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen en bieden we meer zekerheid en ontwikkeling voor onze medewerkers,” aldus de gemeente.

Betere verbinding

De gemeente benadrukt dat het in dienst nemen van de boa’s bijdraagt aan een betere verbinding tussen de handhavers en de gemeente. “Boa’s staan aan de frontlinie. In die context is het des te belangrijker dat ze zich een gewaardeerd onderdeel voelen van en gesteund voelen door de gemeentelijke organisatie.” stelt de gemeente.

Het huidige aanbestedingsmodel wordt daarom stopgezet. Alleen een klein percentage van de werkzaamheden blijft flexibel ingevuld voor tijdelijke projecten of uitval.

Hogere kosten dan verwacht

Wel waarschuwt de gemeente dat de kosten voor alle onderzochte scenario’s hoger zijn dan verwacht, wat mogelijk kan leiden tot een aanpassing in de dienstverlening. Bij de Programmabegroting 2026 wordt hierover een voorstel ingediend.

Vanaf januari 2025 begint de voorbereiding voor de overgang naar gemeentelijke dienst.

- Advertentie-
Share This Article
Leave a Comment