In de recente plannen van de gemeente Almere voor de ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel Pampus is geen autobrug opgenomen voor de IJmeerverbinding. Leefbaar Almere heeft daarom een amendement geschreven om een autobrug in de ontwerpfase op te nemen.
Er wordt al jarenlang met het Rijk gesproken over de realisatie van een IJmeerverbinding, een vervoersverbinding tussen Almere en Amsterdam. Maar er is nog steeds geen geld beschikbaar gesteld voor de realisatie van deze verbinding.
Volgens het college kan een definitieve besluitvorming over Pampus alleen plaatsvinden als er zekerheid is over een IJmeerverbinding. De raad wil dat de verbinding een volwaardige metro-, auto- en fietsverbinding wordt.
Plannen Pampus
Het college heeft onlangs het voorstel voor Pampus aan de raad voorgelegd. Daar viel bij Leefbaar Almere gelijk iets op: waar is de autobrug voor de IJmeerverbinding? De partij vindt het belangrijk dat de gemeente naast een metroverbinding, ook rekening houdt met een IJmeerverbinding die geschikt is voor autoverkeer.
“Deze weg maakt het niet alleen makkelijker om van en naar Almere te reizen, maar helpt ook de stad aantrekkelijker te maken voor bedrijven”, staat in het amendement van Leefbaar Almere. “Een extra voordeel van deze weg is dat het vervoer van goederen makkelijker wordt, wat goed is voor de bedrijven in het gebied.”
Toekomst
Volgens Leefbaar Almere is het belangrijk om de IJmeerverbinding klaar te maken voor de toekomst: “Een brug biedt ook ondersteuning voor allerlei soorten toekomstige vormen van vervoer, zoals zelfrijdende elektrische bussen of auto’s. Door nu al plek te maken voor deze weg en open te staan voor aanpassingen houden we rekening met huidige en veranderende behoeften van mensen en transport.”
Het zou ook een enorme ontlasting zijn van de A1 en van de Ring A10.
Graag dan met een splitsing boven Almere lang richting Duisland.
Auto verkeer wat op ijburg land kan vervolgens helemaal nergens heen. Dit is echt alleen een scenario voor de buhne en totaal onrealistisch.
Wat we nodig hebben is hoogwaardig openbaar vervoer, het liefst in de vorm van een hoog frequente metro!
En zorg dan ook gelijk voor hoge bebouwingsdichtheid rond de stations, dat maakt het OV uiteindelijk ook weer aantrekkelijker.
Zal een aardig hoge brug moeten voor het verkeer onder de brug
Hoeveel tijdswinst zal dat opleveren ten opzichte van de autoverbinding nu? En hoeveel bedrijven profiteren daar daadwerkelijk van? Weegt dat op tegen de ecologische schade? Die metro dat klinkt geweldig. Weg met die carbrains!