Deelscooterbedrijf Check houdt zich niet aan afspraken met de gemeente Almere over de hoeveelheid scooters die het bedrijf in gebruik mag hebben. Dat concludeert actiegroep Scootervrij na eigen onderzoek.
Check mag van de gemeente 225 scooters in Almere hebben. Gemiddeld staan er 18 meer, maar op sommige dagen telde de actiegroep een overschot tot wel 151 scooters. De actiegroep telde dat aantal met behulp van het Dashboard Deelmobiliteit, een website waarop de scooters te zien zijn die klaarstaan om gebruikt te worden.
Gedurende een maand werd bijgehouden hoeveel scooters er op straat stonden in Almere. Als er op een scooter wordt gereden, verdwijnt die even van het dashboard tot hij wordt teruggezet. Die scooters zijn dan ook niet meegeteld. “Het daadwerkelijke aantal scooters ligt dus waarschijnlijk nog hoger”, zegt Collin Molenaar van actiegroep Scootervrij.
Het aantal scooters wisselt dus per telling omdat er scooters in gebruik zijn, maar ook omdat je met de scooters van stad naar stad kunt rijden. Dat betekent dat er soms meer scooters in een stad terechtkomen dan eigenlijk is toegestaan.

Dwars op het fietspad
Op straat in Almere zijn bewoners onverschillig over het exacte aantal scooters. Hun ergernis ligt vooral bij de manier van terugzetten na gebruik. “Soms staan ze gewoon dwars op het fietspad, waardoor ik helemaal over het gras moet”, zegt een student.
“Ik zet mijn eigen scooter altijd netjes neer”, zegt een andere student die ook weleens op een deelscooter heeft gereden. “Maar dat is denk ik omdat die echt van mij is, dan ga je er nog voorzichtiger mee om.”
Het feit dat deelscooters niet je eigen bezit zijn, maakt volgens de studenten wel dat er laks mee omgegaan wordt.
Gemeente grijpt niet in
Netjes teruggezet of niet, van gemiddeld 18 deelscooters te veel slaat de gemeente Almere naar eigen zeggen ‘niet steil achterover’. Er wordt daarom geen actie ondernomen om het aantal terug te brengen naar de afgesproken hoeveelheid.
Het andere deelscooterbedrijf dat actief is in de stad, Go Scooters, houdt zich overigens wel aan de afspraken. Van de 225 scooters die dit bedrijf in gebruik mag hebben, werden er gemiddeld 204 geteld tijdens het onderzoek.

Deelscooters en fietsen moet verbannen worden!! Of ze moeten op een verplichte plek staan! Deze kleredingen staan altijd in de weg omdat het geen eigendommen zijn. De bedrijven hierachter zijn alleen geïnteresseerd in het verdienmodel en niet in de effectiviteit van dit omdat het geen heeft!! Elke keer als ik er een zie die verkeerd staat wil ik omduwen want er geeft toch niemand iets om, inclusief de zogenaamde eigenaren ervan!!
Ze worden inderdaad op de meest rare plaatsen teruggezet. Als je een foto met kenteken opstuurt naar de betreffende provider (via de site) worden ze wel snel weggehaald en krijgt de foutparkeerder een waarschuwing.
Zijn er echt studenten die zich hier mee bezig houden, of is dit een late 1-april-grap? Electrische deelscooters (en fietsen) zijn juist een goed voorbeeld van een milieubewuste vervoersoplossing. Aanbieders zoals Check en Gosharing hebben een systeem ontwikkeld waarbij de vervoersmiddelen alleen mogen worden geparkeerd in daarvoor aangewezen zones. Dat er toch nog een enkele scooter of fiets onjuist wordt geparkeerd hou je altijd, maar als het goed is wordt de gebruiker daarvoor gestraft middels een boete. En nu weer aan jullie huiswerk!
Hoi Martijn regelmatig vind ik langs de busbaan helmen en accus van de firma go share.ik heb ze een paar keer gebeld maar het interesseert ze niks.het blijft maar gewoon liggen.
‘Een enkele’. Bij de busbaan vlakbij halte De Grienden hebben er maanden drie gestaan, ‘vergezeld’ van drie omgevallen Go-fietsen. Naast het huis van een vriendin van me in Almere stonden er vier van Go tegen een bankje in een plantsoen aangekwakt. Ook maanden. Zooi trekt zooi aan. En wat gebeurt er met de accu’s?
Bij ons in de wijk staan de scooters ook overal waar ze achtergelaten worden. Dus dwars op het trottoir dat er niemand meer door kan, vooral irritant voor mensen met een beperking of mensen met bijv een kinderwagen.
Waarom niet net als in bijv Gent(B)?
Daar heb je in wijken vaste plekken waar je de scooter moet parkeren anders kan je de huur niet stoppen.
Deze deelscooter plekken zijn via GPS vast gezet. Wil je een scooter of fiets huren kijk je op de app binnen een straal van 100/200meter is ergens zo ophaal/breng spot. Daarmee zwerven er geen fietsen of scooters door woonwijken en stadscentra maat staan ze netjes bij elkaar zijn gemakkelijk te vinden als je ze wil huren. Dus gemeente Almere ga eens op werk bezoek in Gent (B) en kijk hoe men daar omgaat met de deel fietsen/scooters. Geen overlast op straat van zwervende fietsen en scooters en mobiliteit.