Steeds meer treinreizigers in Almere komen te laat aan op hun bestemming, blijkt uit navraag van 1Almere bij ProRail en NS. Vooral op Almere Centrum en Almere Muziekwijk kregen reizigers de afgelopen vijf jaar steeds vaker te maken met vertragingen, en ook op de andere stations in de stad nam het aantal toe.
Dagelijks maken bijna 50.000 reizigers gebruik van de Almeerse stations. De NS en ProRail houden voor alle treinreizen bij of de reiziger op tijd op de bestemming aankomt. Ze noemen dit ‘reizigerspunctualiteit’. Dat wordt gedaan voor zowel het hoofdrailnet (HRN) als voor de hogesnelheidslijn (HSL).
Meeste vertraging op Almere Centrum
Almere Centrum is met afstand het drukste treinstation van de stad. Daar stapten in 2023 dagelijks bijna 27.000 reizigers in, uit of over. Het is ook het station waar passagiers het vaakst de dupe zijn van treinen die te laat het perron op rijden.
In 2018 kreeg 6,8 procent van de reizigers ermee te maken. Dit was vergeleken met andere Almeerse stations toen al het hoogste percentage. Het aantal is sindsdien fors opgelopen. Vorig jaar liep 11,2 procent van de reizigers vertraging op. Ongeveer 3 procent vertrok meer dan een kwartier te laat van het station, of kwam te laat aan. In 2018 was dat nog zo’n 2 procent.
De percentuele stijging per station per jaar*:
Vertraging Almere Muziekwijk verdubbeld
De stijging is nog groter op Almere Muziekwijk, waar het aantal reizigers met meer dan vijf minuten vertraging in vijf jaar tijd ruim verdubbeld is. Terwijl in 2018 nog 4,1 procent van de reizigers te laat arriveerde of vertrok, was dat vorig jaar 8,7 procent. Ook hier komt 3 procent van de reizigers meer dan een kwartier te laat. De stijging is vergelijkbaar met Almere centrum; ongeveer een procent meer dan vijf jaar geleden.
Probleem op alle stations
Ook de andere Almeerse stations zijn achteruit gegaan in de reizigerspunctualiteit. Zo steeg het percentage reizigers met meer dan vijf minuten vertraging op Almere Poort van 4,4 in 2018 naar 8 procent in 2023. Almere Oostvaarders kwam vorig jaar, na een subtielere stijging van 2,9 procent, uit op hetzelfde percentage.
Het minst bezochte station is Almere Parkwijk, met 2.208 reizigers per dag. Daar was vorig jaar 6,8 procent van de reizigers meer dan vijf minuten vertraagd. De punctualiteit daalde op dit station het minst ten opzichte van 2018. Op Almere Buiten is het percentage het laagste van de Almeerse treinstations; slechts 6,7 procent. Daar verbeterde de reizigerspunctualiteit zelfs ten opzichte van het jaar ervoor.
Voldoet alsnog aan de norm
“Wij zien op dit moment dat de meeste reizigers die met vertraging aankomen op een Almeers station, reizen met treinen die via de HSL rijden of met treinen die worden gehinderd door vertraagde HSL-treinen”, legt een woordvoerder van ProRail uit. “De oorzaak hiervan zijn verschillende snelheidsbeperkingen die momenteel op de HSL van kracht zijn.”
De Almeerse stations voldoen – ondanks de ontwikkelingen – aan het landelijk doelgemiddelde. Voor de HSL, waar de meeste vertragingen dus door worden veroorzaakt, geldt namelijk een soepelere norm dan voor het HRN. Bij de HSL mag maximaal 15,8 procent van de reizigers meer dan vijf minuten vertraging hebben, terwijl die voor het HRN op 8,8 procent staat. De treinen die meer dan een kwartier te laat zijn, worden bij de HSL niet meegerekend.
‘Heel vervelend’ voor de reizigers
In het eigen jaarverslag concludeerde ProRail dat het altijd nog niet goed lukt om het spoor zo in te richten dat treinen op tijd rijden. In het jaarverslag schrijft de spoorbeheerder het ‘heel vervelend’ te vinden voor de reizigers. “Zij moeten kunnen rekenen op een betrouwbaar spoor.”
Wellicht verbetering in 2024
Het bedrijf zegt hard te werken aan verbeteringen, en het lijkt in Almere de goede kant op te gaan. Sinds januari tot en met juli van dit jaar is er op bijna ieder station een kleine daling te zien in het aantal reizigers dat vertraging oploopt.
ProRail benadrukt echter dat deze cijfers nog niet met de vorige jaren vergeleken kunnen worden, omdat ze niet alle seizoensinvloeden van een volledig jaar bevatten. Of de verbetering daadwerkelijk stand houdt, moet zich dus nog uitwijzen.
Bestemming | 2018 | 2019 | 2022 | 2023 | 2024 t/m juli |
Almere Centrum | 93,2 | 92,3 | 90,6 | 88,8 | 89,6 |
Almere Buiten | 94,8 | 93,7 | 92,9 | 93,3 | 94,9 |
Almere Muziekwijk | 95,9 | 95,2 | 92,5 | 91,3 | 92,0 |
Almere Oostvaarders | 94,9 | 94,0 | 92,9 | 92,0 | 94,7 |
Almere Parkwijk | 94,8 | 94,3 | 93,3 | 93,2 | 94,5 |
Almere Poort | 95,6 | 95,1 | 92,9 | 92,0 | 92,7 |
Bestemming | 2018 | 2019 | 2022 | 2023 | 2024 t/m juli |
Almere Centrum | 97,8 | 97,7 | 96,9 | 96,9 | 97,1 |
Almere Buiten | 98,4 | 98,1 | 97,6 | 98,1 | 98,2 |
Almere Muziekwijk | 98,4 | 98,1 | 97,1 | 97,2 | 97,1 |
Almere Oostvaarders | 98,4 | 97,9 | 97,6 | 97,8 | 98,1 |
Almere Parkwijk | 98,2 | 98,0 | 97,4 | 98,0 | 98,0 |
Almere Poort | 98,6 | 98,3 | 97,6 | 97,7 | 97,5 |
*De jaren 2020 en 2021 zijn achterwege gelaten, omdat de reispatronen en de dienstregeling vanwege corona in die periode sterk afweken van wat gebruikelijk is.
Maar…. er stoppen toch geen HSL treinen op de kleinere stations?