Verschillende overheidsdiensten zijn door een landelijke IT-storing getroffen. Ook de gemeente Almere heeft hierdoor problemen. Als gevolg van deze storing is het momenteel niet mogelijk om identiteitsbewijzen zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan te vragen of op te halen. De storing treft het platform dat door gemeenten wordt gebruikt voor deze aanvragen. De oorzaak is nog onbekend.
Door een storing in het IT-systeem van het ministerie van Defensie hebben hulpdiensten problemen met hun communicatie- en alarmeringssysteem, waardoor ze onderling moeilijker kunnen communiceren. Het noodnummer 112 is wel bereikbaar. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is bezig met het in kaart brengen van de omvang en impact van de storing.
Volgens een woordvoerder van de gemeente Almere heeft de storing ook effect op de digitale snelbalie: “Hierdoor is het niet mogelijk om digitaal een aanvraag voor levensonderhoud, bijzondere bijstand of de individuele inkomenstoeslag te doen.”
De gemeente meldt dat inwoners die een afspraak hebben gemaakt voor het aanvragen of ophalen van een identiteitsbewijs, een persoonlijk bericht ontvangen als hun afspraak niet doorgaat. Inwoners worden verder op de hoogte gehouden via de website en socials van de gemeente Almere.