De felgroene deelscooters van GO Sharing gaan weer verdwijnen uit het Almeerse straatbeeld. Het bedrijf trekt zich bijna volledig terug uit Nederland omdat het verhuren van de scooters over het algemeen niet winstgevend is, meldt de NOS.
Volgens topman Mudzahid Beslija waren niet alle steden waar de groene scooters staan verliesgevend. Onbekend is of Almere wel ‘groene cijfers’ draaide. Het verhuurbedrijf blijft alleen in Amsterdam actief.
Beslija staat aan het roer van GO Sharing sinds het Turkse BinBin het bedrijf vorig jaar overnam. Het scooterbedrijf verkeerde toen op het randje van faillissement. De scooters waren een aantal weken niet bruikbaar.
Vernieling en regelgeving
Andere redenen om te vertrekken uit onder meer Almere zijn de vernieling van scooters en de nieuwe helmplicht. “Extreme regelgeving”, noemt het bedrijf de helmplicht bij de NOS.
Een deelscooter werkt vrij simpel. Je huurt de scooter via een app, betaalt per minuut en kunt hem achterlaten waar en wanneer je wilt. Er zijn naar schatting 12.500 deelscooters in Nederland, blijkt uit de laatste CBS-cijfers uit 2022.
Of een stad ‘succesvol’ is voor de deelscooter ligt aan een aantal factoren. Zo helpt het als er veel twintigers in de stad wonen omdat die er vooral gebruik van maken.
Parkeeroverlast
Nog belangrijker is of een gemeente de deelscooter verwelkomt. Vanuit het hele land komen klachten over deelscooters die verkeerd geparkeerd staan.
Ook uit Almere klonken de afgelopen jaren dergelijke klachten. Onder meer vanuit de plaatselijke politiek, maar rondslingerende scooters bleken ook een obstakel voor mensen met een lichamelijke beperking.
Lees ook: Rondslingerende deelvoertuigen probleem voor gehandicapten
Na het vertrek van GO Sharing, blijft er in Almere één bedrijf over dat deelscooters aanbiedt. Het gaat dan om Check. Dat bedrijf mag er dagelijks 225 operationeel hebben.