1.5K0
Almere

Almeerse Lars en David liggen met bio-cafeïnedrankjes in 1200 Albert Heijns

Almeerse jeugdvrienden Lars van Kranenburg (26) en David Damann (26) veroveren de schappen van Albert Heijns door het hele land met hun biologische cafeïnedrank, Mojo Maté. Ze brachten het product van Zuid-Amerika naar hier. Sinds begin dit jaar ligt het in meer dan 1200 filialen van Nederlands grootste supermarktketen. “Het voelt heel onwerkelijk, het is allemaal zo snel gegaan.”

“De smaak is heel natuurlijk en puur, een beetje als groene ijsthee”, vertelt Lars. “Maar er zit net zo veel cafeïne in als in koffie. Voor mensen die ‘s middags zin hebben in iets anders dan nog een kop, slaat dit ontzettend goed aan. Het is een klein beetje extra energie.”

Maté is is een aftreksel van de jonge blaadjes en knoppen van de matéplant. Het is een infusie die vooral in Zuid-Amerika gedronken wordt. De drank is een traditie in het zuiden van Brazilië en omliggende landen als Paraguay, Chili, Bolivia, Uruguay en Argentinië. Ook in het Midden-Oosten, zoals in Syrië en in Libanon is maté populair.

Backpackreis door Zuid-Amerika

De mannen zijn in Almere geboren en getogen. Ze leerden elkaar kennen op de middelbare school Het Baken, waar ze bevriend raakten. Toen ze gingen studeren, sloeg iedereen binnen hun vriendengroep een eigen weg in. Om elkaar niet uit het oog te verliezen, maakten ze de afspraak om één keer per jaar met elkaar op vakantie te gaan. Tijdens een backpackreis door Zuid-Amerika, kwamen ze in aanraking met Maté.

“Zoals wij de dag starten met koffie, starten zij met Maté. Dat hebben we daar ontdekt. We dachten: wat is dit cool. Misschien kunnen we er wel iets mee”, vertelt Lars. “We zagen steeds meer producten waarvan je zegt: dat kan op een andere manier, met hoogwaardige, biologische ingrediënten. Dat werd uiteindelijk de basis van ons drankje.”

In de schappen

Ze bleken er inderdaad ‘iets mee te kunnen’. “We zijn twee jaar geleden heel kleinschalig begonnen, met flesjes die allemaal met de hand werden gevuld.” Ze maakten afspraken met horecaondernemingen en met boodschappen bezorgdienst Flink. “Daardoor konden we laten zien dat het product werkt.” Na het winnen van een pitchwedstrijd, kwamen de twee in contact met Albert Heijn. “Die bleken serieus geïnteresseerd te zijn.” 

Dat is nu een jaar geleden. Inmiddels heeft een fabriek het vullen van de flesjes overgenomen. “Maar onze recepten zijn wel nog steeds helemaal eigen recepten. We hebben alles zelf ontwikkeld.”

“En nu liggen we dus ineens in een Albert Heijn, en zie je dat mensen vanuit heel Nederland foto’s sturen dat ze ons product aan het drinken zijn. Van Eindhoven tot Groningen kun je het uit de schappen pakken. En zelfs in heel Almere. Dat is natuurlijk gewoon een droom.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je misschien ook interessant