9.1K31
Almere Haven

Brief naar de raad: ‘Zorggroep Almere is een patiënt die ernstig ziek is’

Er is door een bezorgde Havenaar een brief naar de raad gestuurd naar aanleiding van de gezondheidszorg in Almere Haven. Begin deze maand is Gezondheidscentrum Oost gesloten door veroudering van het gebouw. Velen maken zich nu zorgen over de gezondheidszorg in Almere Haven. 

In de brief staat dat cliënten via sociale media te horen kregen dat Gezondheidscentrum Oost ging sluiten. “Zorggroep Almere heeft tot op de dag van vandaag op geen enkele manier met de patiënten van Gezondheidscentrum Oost gecommuniceerd over deze sluiting.”, staat in de brief. Patiënten werden overgezet naar Gezondheidscentrum De Haak, waar het volgens velen al overvol is. 

Geen eigen huisarts

Bij Gezondheidscentrum De Haak is het volgens de bezorgde Almeerder vrijwel onmogelijk om een vaste huisarts te krijgen. “Eén van de belangrijkste aspecten van een ‘eigen’ huisarts is, naast de vertrouwensfunctie, de continuïteit van de behandeling.” Het hebben van geen vaste huisarts heeft volgens de schrijver van de brief al gezorgd voor risicovolle situaties. 

Kwaliteit van de zorg

“Huisartsenzorg staat overal onder druk maar nergens is die druk zo schrijnend als bij Zorggroep Almere in Almere-Haven.”, staat in de brief. De kwaliteit van de gezondheidszorg in Almere Haven kan ernstig in gevaar komen, en dit ligt niet aan de kwaliteit van de huisartsen, schrijft de bezorgde Almeerder. “De oorzaak zal mijns inziens gezocht moeten worden in de bedrijfsvoering van Zorggroep Almere.”

Het doel van deze brief is om aan de raad te vragen of zij Zorggroep Almere een handje kunnen helpen. “Zorggroep Almere is een patiënt die ernstig ziek is en die dringend specialistische hulp nodig heeft. Het is mijn hoop, en die van vele Havenaren, dat u als politiek mogelijkheden ziet om Zorgroep Almere te bewegen de gezondheidszorg in Almere Haven te reanimeren.”

  1. Michael Ruane zegt:

    Weet je wat je moet doen???
    Je moet Zorggroep Almere met spoed brengen naar de SEH van het Flevoziekenhuis.
    Weet je wat de SEH zal zegen????
    Je moet eerst naar je eigen huisarts!!!!
    Dat zegt alles over het probleem

  2. Adrie Verheij zegt:

    Dat is niet alleen in Almere Haven. Ik ben bij de Spil in Stedenwijk. En ik heb ook al jaren geen vaste huisarts. Afgelopen jaar heb ik 5 verschillende huisartsen gezien.

  3. Ja idd zorggroep Almere is zeker ernstig ziek ..en de patiënten zijn de dupe. Over gezondheidscentrum de haak ..daar was het al hopeloos en wordt dus nu nog hopelozer. Nog meer patiënten terwijl er al te lange wachttijden waren zowel aan de telefoon en zekerals je fysieke afspraak wil.. daarbij steeds kortere uren bereikbaar …hoe is het is hemels naam mogelijk dat een gezondheidscentrum gesloten is dagelijks tussen 11 – 14 uur . Zo’ n werkgever ziek ik ook ..en dan ook nog de ellende van de overloop waar totale misstanden waren en ik vrees nog steeds zijn . Te triest voor woorden…

  4. Het huuiige probleem is de privatesering v.d. gezondheidszorg sindsdien het ene gezeik na het andere en als maar duurder en steeds slechter service en zo gek is dat niet want de monopolie v.d. zogenaamde zorgverzekeraars werken met targets en door deze werkwijze hebben ze nooit genoeg en moeten elk jaar maar de kosten blijven verhogen al geven ze zelf geen cent uit aan de zorg.

  5. Monique Rommers zegt:

    In Almere Buiten is het ook niet anders. Heb al jaren geen vaste huisarts. De enige manier om een afspraak te maken is om half 9 in de ochtend te gaan bellen. Dan hopen dat de wachtrij of terugbel plekken niet al allemaal bezet zijn. Want dan krijg je doodleuk te horen dat je het de volgende dag dan maar weer moet proberen. En dit is maar het topje van de slecht functionerende gezondheidsgroep ijsberg.

  6. Zelfde situatie in Almere poort bij Medi Mere. Ben met een medisch probleem daar geweest maar krijg steeds een andere huisarts om uit te zoeken wat er aan de hand is. Moet steeds mijn verhaal opnieuw vertellen en ze hebben alle 3 een andere visie.

  7. Nico Jansen zegt:

    Volgens mij in heel Almere een probleem. Wij wonen 30 jaar in muziekwijk. Ook al 30 huisartsen gehad. Je krijgt bijna nooit je eigen huisarts. Omdat die vrij is, niet alle dagen werkt, geen tijd heeft enz.
    Als je dan naar de huisartsen post gaat krijg je een invaller of leerling arts. Indien je problemen houdt en opnieuw een afspraak maakt krijg je weer een ander met een andere mening.

  8. Almere moet aantrekkelijker worden voor huisartsen om zich te vestigen. Het is lekker groen, maar voor de opgeleide klasse is er niets te doen. Nauwelijks cultuur, bijna geen goede restaurants. Het heeft een IJsselmonde/Zoetermeer vibe. Wat dat betreft zou een universiteit geweldig zijn, dan verandert dat. Zorg dat je een gedifferentieerder bevolking aantrekt.

  9. Ik heb drie geweldige huisartsen gehad, vrouwen in de Spil En is erg ziek geworden helaas dus ik kreeg een andere. Die kreeg een burnout ook niet meer terug gekomen.Daarna weer een geweldige huis arts en is met spoed opgestapt omdat ze haar beroep bij de Spil niet kon uitoefenen zoals zij het gewend was te doen,zo triest dus ik heb ook geen vaste huisarts meer. Maar waar ligt het dan allemaal aan????? Te kort aan huis artsen of ook over het beleid wat er gevoerd wordt.

  10. Gelukkig heb ik een huisarts bij huisartsenpraktijk Homerus. Een onafhankelijke huisarts. Ik heb altijd dezelfde huisarts die goed de tijd neemt.

  11. In tussen de vaarten heb je ook geen eigen huis meer we betalen ons rot maar krijgen steeds minder ze zijn gek geworden

  12. Net als een hoop reacties hier boven, kan al jaren geen afspraak maken bij mijn eigen huisarts. Terwijl zij echt haar uiterste best doet. Apotheek ook hopeloos. In Almere Buiten een paar jaar geleden de Molenwiek gesloten alles naar de Bouwmeester. De wijken worden ouder de bewoners ook.

  13. Dit probleem speelt in heel Almere, echt niet alleen in Haven.
    Als je in bijvoorbeeld het ziekenhuis zegt dat je aangesloten bent bij de Prisma beginnen ze al te knikken en te zuchten.
    Het hele beleid is hopeloos, het nieuwe systeem is verschrikkelijk.
    Bellen om een afspraak te maken is een hele onderneming en met een beetje geluk wordt je dan dezelfde dag nog teruggebeld, tijd voor de patiënt is er niet meer en laat staan dat de huisarts je kent. Sterker nog door een huisarts die van buitenaf ingehuurd was werd gezegd dat mijn man niets mankeerde, bleek het toch heel ernstig te zijn. Had niet geluisterd naar mij of naar de assistentes die aangaven dat zij ons niet zo kenden. De huidige situatie is gewoonweg voor alle betrokkenen niet te doen en moet dringend aangepast worden.
    Laat de overheid weer de controle pakken zoals vroeger, sinds de invoering van de privatisering (in alle sectoren) is er een afname van kwaliteit en toename van de misstanden omdat alles om geld en niet meer om de mensen draait

  14. Klopt , het probleem is in heel Almere . Ik woon zelf in buiten . Heb 4 maanden geen eigenhuisarts gehad en de vervanger was een monster met totaal geen emphatie

  15. Ik woon in haven en zit zelf ook bij zonder een huisarts al meer dan 3jaar. Maar omdat mijn huisarts van gezondheid centrum de haak met pensioen is gegaan en geen andere huisarts in de plaats is gekomen. En ja ik ben ongeneeslijk ziek. Maar wacht ook nog steeds op een nieuwe huisarts

  16. Wij zijn positief over gezondheidscentrum Opmaat. En ook over onze huisarts die we al een hele tijd hebben. Dit centrum is verzelfstandigd en dat werkt goed

  17. In Castrovalva is het hetzelfde probleem. Steeds een ander huisarts. Je kan nooit dezelfde dag/week terecht. Of je moet op sterven liggen. Dan nog want een kennis zijn zuurstof was onder de 80. Met de spoedlijn gebeld . Hij kon pas na 2 uren terecht. Daar aangekomen moest er met spoed een ambulance komen. In de ambulance kreeg hij al 4 liter zuurstof.
    Wel zoveel ziekte kosten betalen maar de zorg die je er voor krijg is noppes.

  18. Ria Jonkman zegt:

    Het klopt inderdaad, Zorggroep Almere is ziek.
    Ik heb gesproken, zal haar naam hier niet noemen, met de coördinator van die verantwoordelijke was voor de sluiting van GZ Oost. Haar woorden verbaasde mij. Zij vertelde dat het gebouw niet meer veilig was, dat het personeel en de patiënten hier niet meer veilig waren, en wat mij het meest verbaasde was dat zij aan mij vroeg of ik nog zomaar bij elke bank naar binnen kon lopen? Ik vroeg haar wat zij bedoelde, haar antwoord was duidelijk “ de toekomst is alleen nog een arts online, mocht dat echt niet lukken een telefonisch afspraak, en mocht er bloed haast zijn dan kan je nog bij de HA terecht. Zo heeft zij het letterlijk gezegd, de gezondheid vergelijken met een bank bezoek.Het gebouw van Oost is 2 jaar geleden helemaal opgeknapt, altijd goed onderhouden, dus gevaarlijk is een groot woord. Oost MOET gewoon weer open of er moet een goed alternatief komen. De Haak samen met Oost is al eens geflopt. Goed dat er vragen naar de Raad gaan, ik ben bang dat op dit moment verkeerde mens aan de touwtjes trekken bij de zorggroep. Er is landelijk een artsen te kort, maar het roept toch vragen op dat de ene na de ander HA vertrekken uit haven, en dat zal vast niet zijn omdat de koffie niet lekker is!
    Kom op havenaren, sta op het gaat ons allemaal aan, zowel patiënten van Oost als van de Haak.
    Samen staan we sterkter.

  19. Rianne van Doorn zegt:

    Heel jammer hoe er alleen van een kant gekeken en geoordeeld wordt. Niemand praat over onder welke omstandigheden zorgmedewerkers moeten werken. De extreem hoge werkdruk, en dan ook nog al die agressie, bedreigingen , lichamelijke aanvallen waar we dagelijks mee te maken krijgen. Zorgmedewerkers raken daardoor overspannen, krijgen een burn out of ze stoppen er massaal mee. Logisch, want waarom moeten we ons als een stuk …. laten behandelen door patiënten? Misschien moeten patiënten een keer in de spiegel kijken naar waar ze zelf mee bezig zijn en hoe ze zelf de zorg in Nederland mee kapot maken. Ben al 24 jaar apothekersassistente, het werk zelf is heel leuk en interessant maar de patiënten…door hun ben ik heel serieus aan het denken om ermee te stoppen.

  20. Ook in de GZC de Binder hebben wij niemand als huisarts. Je kan alleen bellen met een zeer lange wachttijd en aan de balie word je niet geholpen ze doen daar het licht uit. Ook bij de zorggroep is het licht uit, een zielige vertoning.

  21. Erg tevreden over Gezondheidscentrum Opmaat. Wij hebben een heel fijne en betrokken huisarts. En praktische zaken zijn goed geregeld zoals bijvoorbeeld een terugbelservice zodat je niet aan de lijn hoeft blijven te wachten en online afspraken maken.

  22. Ze hadden de zorg nooit moeten privatiseren. Het gaat nu alleen nog maar om geld, en niet om de mens. Je betaald je blauw aan de kosten, maar krijgt steeds minder zorg. Zou fijn zijn als er huisartsen komen met een eigen praktijk.

  23. Hier nog eentje van de Haak
    Post/mail/online berichten naar eoa HA worden niet gelezen
    Weer een andere HA gezien , de zoveelste! De post doet er een week over beantwoord te worden:geen personeel
    Doorverwijzingen worden niet gedaan want telefonisch kom
    je er niet door.. je mag dan als je iemand te spreken krijgt een week wachten De administratie is ook een janboel .. goede huisartsen vertrekken hier of beginnen er niet eens aan hier te werkenZo jammer de teloorgang van de gezondheidszorg Ik begrijp hun werkdruk ook , hoor! Ik zoek een particuliere HA praktijk die nog mensen aanneemt🧐

  24. Dit probleem is in heel Almere
    Een vaste huisarts? Wat is dat ?
    En over het centrum de Binder wil het hier niet hebbenI

  25. Gerda Verheij zegt:

    Ria Jonkman, waarom haar naam niet bekend maken, iemand die zulke onzin verteld mag best bekend worden, die moet haar verantwoordelijkheid nemen. Vorig jaar is er nog een hele nieuwe dakbedekking aangebracht, en is alles geschilderd. Het gaat niet over het gebouw maar het is de grond waar het gzc oost staat, daar willen ze een flat op bouwen, brengt veel meer op.

  26. Het kan echt allemaal beter, wij zijn 3 jaar geleden weggegaan bij de Haak, en naar de waterlely gegaan, zoveel betere zorg, persoonlijke aandacht, en altijd mijn eigen huisarts. Het heeft echt te maken met organisatie en luisteren naar patiënten. Helaas is het lastig om mensen te vinden die echt luisteren . Wel snap ik dat er problemen zijn door te kort aan huisartsen maar daar heeft iedere praktijk mee te maken en veel heeft ook te maken met de bejegening naar de patiënten toe. Ik snap best dat je op gegeven moment boos wordt als je niet geholpen wordt, veel patiënten voelen zich machteloos ,geen groter goed als je gezondheid, helaas kan ik vele incidenten opnemen waar die bejegening heel slecht was, en uiteraard zijn er mensen bij die heel erg hun best doen maar ws ook niet meer weten hoe ze dit vlot moeten trekken. Wens de Zorggroep en de gemeente veel sterkte om dit op te lossen en dat patiënten zich weer veilig voelen bij de gezondheidszorg in Almere

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je misschien ook interessant