4K5
Almere Poort

Met de metro of de auto over het IJmeer? ‘Zonder autoverbinding loopt A6 compleet vast’

Het is een onderwerp waar al jaren over gesproken wordt. De IJmeerverbinding tussen Almere Pampus en Amsterdam IJburg. Voorwaarde voor de bouw van het Almeerse stadsdeel is dat men het eens moet worden over de inrichting van die IJmeerverbinding. De politieke partij Leefbaar Almere wil dat er in de planvorming voor het nieuwe stadsdeel nu al rekening gehouden wordt met een autoverbinding tussen de twee steden.

Amsterdam en Almere trekken al zeker sinds 2009 samen op om de verbinding tot stand te laten komen. Maar of dat nou een metrolijn onder water moet zijn, een brug voor auto’s of een combinatie van beiden; daar komen ze nog niet echt uit.

Almeerders in Poort juichen het initiatief voor een nieuwe autoweg toe. “Dan met ik met vijf minuten in Amsterdam. En dat zou heel goed zijn.” Een andere bewoner uit Poort: “Helemaal top, dat betekent dat je sneller in Amsterdam en omstreken bent. Dat betekent dat de fileknooppunten ook opgelost zouden worden. Maar ik moet eerst maar zien of de brug er komt.”

‘Een autoverbinding is noodzakelijk’

Jeroen Dobber van Leefbaar Almere vertelt in de talkshow ‘Politiek op 1’ dat de autoweg voor zijn partij echt een harde eis is. “Als Pampus ontwikkelt wordt zoals bedacht is, dan praat je over 35 tot 70 duizend extra inwoners. Als die autowegverbinding er niet komt, dan zal de A6 compleet vastlopen.” Hij vervolgt: “Een autoverbinding is echt noodzakelijk.”

Maar eerst moet er dus overeenstemming over de verbinding zijn met de hoofdstad. “Amsterdam ziet graag een metrolijn, Almere is er nog niet over uit. Daar denken de partijen verschillend over. Leefbaar Almere ziet liever een autoweg. Het mooiste zou zijn om het allemaal te doen, maar dat is natuurlijke extreem duur. En als die er niet komt, kunnen we gewoon niet beginnen met de bouw van Pampus.”

  1. Vanuit Poort in 5 minuten in Amsterdam? Als je lang genoeg wacht is het 0 minuten. Almere is dan een onderdeel van de gemeente Amsterdam

  2. Luistermaarnaarmij. zegt:

    Waar zou die autoweg uit moeten komen dan? Is Jeroen Dobber weleens aan de ‘overkant’ geweest? Tuurlijk zullen files op de A6 en zelfs A6 vanuit Almere verminderen. Maar waar komt die dan te staan? Misschien beter iets meer werk gelegenheid creëren in Almere of andere delen van Flevoland?

  3. Ik zou graag beide willen zien
    Een Metro lijn en een auto snelweg aansluitend op de A10 ring Amsterdam
    En dan met een brug verbinding
    Zo kan je genieten van het prachtige uitzicht van het Ijmeer en Markermeer.

  4. Er is aan de overkant helemaal geen ruimte voor extra auto’s.
    Het enige wat er met een nieuwe autoweg word geintroduceerd is een nieuwe file.
    Het is juist van belang dat minder mensen de auto pakken. Alleen al daarom moet de ijmeerverbinding alleen een OV verbinding worden, en dan het liefst een metro omdat je die met hoge frequentie kan laten rijden.
    Als je om de 3 minuten in een metro kan stappen die je direct naar het centrum of de zuidas brengt heb je helemaal geen auto nodig om in Amsterdam op je bestemming te komen.

  5. Sven Haverbus zegt:

    Dit laat weer het klein denken van Nederlandse gemeente zien. Bouw gewoon de infrastructuur en houd extra ruimte over voor een weg, Wellicht komt er een auto weg, wellicht een fiets weg, wellicht een trein verbinding, of wellicht een extra metro verbinding. Het eindeloos blijven praten wel of geen auto weg heeft geen nut. Zorg dat in ieder geval die metro er eindelijk eens komt. En houd extra ruimte over voor toekomstige uitbreiding.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je misschien ook interessant