2683
Almere Haven

Patiënten verrast door snelle sluiting gezondheidscentrum: ‘Schandalig’

Verschillende patiënten van de huisartsenpraktijk in Gezondheidscentrum Oost in Almere Haven stonden maandag tot hun verrassing voor een gesloten deur. Op een briefje bij de ingang staat te lezen dat de praktijk vanaf deze week is verplaatst naar Gezondheidscentrum De Haak, dat een stuk verderop in Almere Haven ligt.

“Gesloten”, zegt een met stomheid geslagen Ingrid Voges, die patiënt is bij de huisartsenpraktijk. Dat Gezondheidscentrum Oost op korte termijn zou sluiten, was al aangekondigd door Zorggroep Almere, maar dat de deuren al deze week dicht zouden gaan, zag ze niet aankomen.

Zorggroep Almere laat in een reactie weten dat alle patiënten die vandaag een afspraak hadden, zijn geïnformeerd. Maar dat gaat er bij Ingrid Voges niet in. Ze zegt zelf niet geïnformeerd te zijn. En veel meer buurtbewoners zijn volgens haar verrast. “Het loopt de hele morgen al heen en weer van mensen die een afspraak hadden met de arts maar daar niet van zijn verwittigd.”

Gebouw sterk verouderd

Volgens woordvoerder Manon Kastermans van Zorggroep Almere is het gebouw verouderd en is het niet meer geschikt voor een huisartsenpraktijk. Er zijn onder meer lekkages. De verhuizing naar De Haak is in een stroomversnelling gekomen, omdat er daarnaast te weinig personeel was om goede zorg te bieden. “Dit was op dit moment het enige wat we konden doen.”

Patiënten van Gezondheidscentrum Oost worden nu dus verwezen naar Gezondheidscentrum De Haak, zo’n anderhalve kilometer verderop in Haven. Geen goede oplossing, vindt buurtbewoner Ria Jonkman. “Als je een auto of fiets hebt, is het geen probleem. Maar als je slecht ter been bent is het een heel gedoe want om van hieruit met de bus naar De Haak te komen, dat lukt niet”, zegt ze.

“Wij zijn mensen, geen kudde.”— Ria Jonkman, buurtbewoner

De bewoners willen dan ook niets liever dan hun gezondheidscentrum weer terug in hun buurt. Daarnaast vinden ze het ook een ergernis dat er steeds meer online geregeld moet worden.

Zo had buurtbewoner Leila Meijer last van pukkeltjes op haar enkel. Ze belde het gezondheidscentrum en die vertelde haar dat ze er een foto van moest maken en moest opsturen. “Schandalig! Hoeveel oudere mensen hebben een computer?!”

‘Blijven leveren’

Volgens woordvoerder Kastermans van Zorggroep Almere ontkom je daar niet meer aan. Het online communiceren met patiënten is volgens haar de toekomst. “Het is één van de dingen die ook landelijk ingezet worden om er voor te zorgen dat we zorg kunnen blijven leveren.”

Ria Jonkman is er niet blij mee. “Je kan zo niet met patiënten omgaan. Wij zijn mensen, geen kudde.”

  1. Wel erg apart.

    Er zijn te weinig medewerkers.
    Het pand is oud
    Het dak lekt
    Te veel huur

    conclusie: geld.. Wat betalen we elkaar jaar meer? Zorgkosten.
    Zorggroep almere heeft zelf de laatste jaren erg veel geld over de balk gesmeten.
    In organisatie gaat het mega slecht…
    En de patienten zijn de dupe !!

  2. Dit is diep triest temeer omdat de Haak het al voor deze sluiting van oost het al niet aankon. Wachttijden van uren aan de telefoon is normaal een afspraak met een huisarts dat duurt 2 weken of meer …en dan zijn ze ook nog eens tussen 11-1400 uur helemaal gesloten. ..er is naar 1 woord voor SCHANDALIG.

  3. Gerda Dabek zegt:

    Het dak lekt??? Er is nog geen jaar geleden een nieuwe dakbedekking op gelegd, dus als het lekt valt dat onder de garantie van het dakbedekker bedrijf. Ook is alles opnieuw geschilderd, allemaal weggegooid geld!!!!!!!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je misschien ook interessant