6.6K16
Almere

Nieuwe dienstregeling NS gaat komend weekend in: halvering aantal sprinters tussen Oostvaarders en Amsterdam

Almere zal vanaf het aankomende weekend te maken krijgen met een afname van het aantal treinen tussen Amsterdam en Almere. Dit is het gevolg van de nieuwe dienstregeling van NS die op 10 december ingaat. In de rest van het land zullen er wel meer Intercity’s tussen grote steden rijden, met name tijdens het weekend en de daluren.

Op het traject tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders zal de sprinter tijdens de daluren slechts twee keer per uur rijden in plaats van vier keer. Eerder ontstond ophef over dit plan, omdat het een verslechtering zou zijn voor reizigers, maar daar is dus niks mee gedaan.

Meer personeel en meer treinen

Doordat de NS meer personeel heeft aan kunnen nemen, kunnen er dus meer treinen door Nederland rijden. Daarnaast is de dienstregeling aangepast naar het reisgedrag na corona. Er is te zien dat er op vrijdag minder mensen reizen met de trein, terwijl het aantal reizigers in de daluren en in het weekend weer zijn gestegen.

Foto: ANP

  1. Jammer, maar als je dat weet kan je er op plannen. Vervelender vind ik dat je vanwege de drukte een steeds langer deel van de reis moet staan; juist rond de spits van Muiderpoort richting Oostvaarders kortere treinen worden i gezet; ik meer dan eens in Weesp heb moeten wachten omdat de trein uit Amsterdam een paar minuten vertraging had en de aansluiting aldaar miste; je als je richting het oosten reist en overstapt in Zwolle je standaard een half uur moet wachten omdat je overstaptrein nooit aansluitend is ingeroosterd. Het reizen met de trein valt me enorm tegen en we overwegen een auto. Alleen vinden we dat vervelend vanwege het milieu. Al begint dat ook steeds minder te boeien omdat we gezinnen wel overal heen zien autorijden en vliegen. Maar de na-ons-de-zondvloedmentaliteit past ons niet echt als een warme jas.

  2. Op het nieuws hoor je dat er meer treinen gaan rijden,vervolgens geldt dit niet voor Flevoland?.Wat een incompetentie!!!!

  3. Nou lekker dan ga er alleen maar op achteruit. En de keren dat ik met de trein wilde moest je eerst met twee bussen. Ze hadden beter al die dingen aan het spoor in corona tijd kunnen doen. Toen mocht je toch niet reizen.

  4. Hallo met Ferry uit Enschede ik snap dat het lastig is om van Amsterdam Centraal naar Almere Oostvaarders te reizen maar ik denk dat de NS er wél overna heeft gedacht. En hier in Enschede kun je nu weer rechtstreeks met de trein naar Rotterdam Centraal want dat heeft een hele tijd niet gekunt alleen maar naar Den haag Centraal en naar Schiphol Airport en als je naar Amsterdam Centraal wou moest je in Amersfoort Centraal overstappen en dat was ook niet altijd even leuk Ferry.🥳.

  5. Hmm, toch nog even gekeken. Was de situatie niet al een tijdje zo dat er buiten de spits maar twee sprinters tussen Almere en Amsterdam gaan en in de spits vier? Eigenlijk dus geen verandering. Niet beter, niet slechter. Ben wel achter een verbetering gekomen. Waar je eerder op weg van Oostvaarders naar Enschede of Arnhem in Zwolle een lange overstap van een half uur had, krijg je er nu een tweede overstap bij. Wel sluit het wat beter aan en zit je een deel van de reis in een intercity waardoor de reistijd een kwartier korter wordt. Da’s best fijn.

  6. Net gekeken in de ochtendspits tussen Almere Muziekwijk en Amsterdam Zuid en dit betekent 2 sprinters minder per uur wat niet strookt met de aankondiging dat dit alleen buiten de spits zou zijn. Dit betekent een enorme aanpassing privé qua reizen naar school en werk voor ons gezin, terwijl de prijzen niet naar beneden gaan. Ik ga een klacht indienen bij Rover en andere organen. Voor een nationale groei gemeente de treinverbindingen versoberen is een gospe.

  7. In de afgelopen 10 jaar is er voor honderden miljoenen eurp’s geinvesteerd om het spoor tussen Schiphol en lelystad te upgraden.
    Letterlijk citaat uit het prorail folder van het OV SAAL project zoals deze upgrade heet:
    “De spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam,
    Almere en Lelystad (OV SAAL) is een belangrijke
    schakel in het spoorwegnet. Het aantal reizigers is
    mede door de komst van de Hanzelijn sterk toegenomen, en er worden nog meer reizigers verwacht.
    Daarom wordt de lijn verder verbeterd en is het
    mogelijk om vanaf 2023 elke 10 minuten een intercity
    en een sprinter te laten rijden. ”

    Elke 10 minuten een intercity en een spinter komt dus neer op 6 intercities en 6 sprinters per uur.
    In plaats daarvan geeft NS ons u 4 intercities en 2 sprinters. Wat een wanprestatie!

  8. Hierin wordt niet eens vermeld dat ze de directe verbindingen hebben laten vallen, en niet alleen maar hebben gehalveerd. Nu zijn directe verbindingen tussen Oostvarders en Amsterdam alleen in de spits van maandag tot en met donderdag. En de verbinding is zodanig dat je tussen de treinen 15 minuten moet wachten, het zijn bijna 2 verbindingen. Dit is helemaal geen halvering, dit is een grote vermindering van de dienstverlening!

  9. Er staat inb nieuwe dienstregeling dat er twee treinen naar amsterdam gaan dat is bulshit want die gaan naar hoofddorp via duivendrecht moet je naar muidepoort dan moet je via weesp 33 minuten wachten or naarden bussum 16 minuten wachten en dan zijn het ook nog kleine treinen. Als er meer mensen zijn aangenomen waarom halveren tussen lelystad en Amsterdam, stelletjes gekken daar bij die ns die dienstregeling maken. Ze weten echt niet waar ze mee bezig zijn, stelletjes gekken bij elkaar daar!

  10. En voor dit rommel betaal Ik een abonnement. Schandalig dat die sprinter Almere Amsterdam niet rijdt. Op Almere Muziekwijk kon Ik een sprinter van 09.09uur. pakken om op tijd te komen op mijn afspraak. Nu komt er pas om 09.20 uur een rot sprinter aan. Wat voor rotzooi is dat. Ns zit gewoon te klooien met die reisschema. Zet liever die sprinter van 09.09 uur Muziekwijk weer in

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je misschien ook interessant