Huishoudens in Almere met een laag energielabel komen sinds afgelopen maand in aanmerking voor hulp van de FIXbrigade, een team van klussers dat bewoners helpt energiebesparende maatregelen te treffen. Op dit moment wordt het project in Almere Haven uitgevoerd, “Maar we gaan ook naar andere delen van de stad. We hebben een klein team van zes fixers, maar willen doorgroeien naar drie teams verdeeld over de stad”, zegt Hans Versteegh, teamleider bij De Schoor.
De inzet van de fixers is onderdeel van een groter aanvalsplan van de gemeente om (energie-)armoede in Almere te bestrijden. Huizen waarbij de FIXbrigade langsgaat krijgen, als er interesse is, energiebesparende producten met een waarde tot 100 euro cadeau van de gemeente. Denk hierbij aan radiatorfolie, een waterbesparende douchekop of led-verlichting. Deze worden door de fixers geïnstalleerd.
De hulp is volgens Hans Versteegh, teamleider bij welzijnsorganisatie De Schoor, alleen bedoeld voor huishoudens met een kleine beurs en een energielabel lager dan B. Wie in aanmerking komt, ontvangt een flyer in de brievenbus. “Het kan zijn dat de buren geen flyer krijgen, maar jij wel. Het gaat echt om de inwoners die zelf niet in staat zijn de energiebesparende maatregelen te bekostigen, maar hier wel veel profijt van hebben”, legt hij uit.
Toch zal niet iedere wijk te maken krijgen met de fixers: “We richten ons op de groep die van de gemeente energietoeslag ontving en vouchers voor een nieuwe koelkast. De energieprijzen hebben in verhouding veel meer impact op deze groep”, aldus Versteegh.
Verwarring
De gemeente heeft naast de FIXbrigade ook energieadviseurs ingehuurd om langs de deuren te gaan. “Dat kan tot verwarring leiden, omdat ze gedeeltelijk dezelfde wijken benaderen”, aldus Versteegh. “We hebben daarom met de gemeente afgesproken dat de adviseurs eerst langskomen. Wie geïnteresseerd is maar geen geld heeft om de aanpassingen uit te voeren, wordt gewezen op de FIXbrigade. Ze kunnen vervolgens zelf een afspraak maken.”
De Schoor benadrukt dat iedereen die niet door de gemeente benaderd is, maar zich wel in een schrijnende situatie bevindt, contact kan opnemen met de organisatie. “We willen voorkomen dat we mensen het gevoel geven van: jij wel en jij niet.”