In Almere is er voor musici geen ruimte om op te starten, zegt de de Almeerse concertpianist Mkhitar Ghazaryan. “De Voetnoot is een mooie plek voor creatievelingen, maar niet voor musici of pianisten zoals ik.” Ghazaryan benadrukt dat de Voetnoot bovendien geen blijvende locatie is. “Het zou heel fijn zijn als er wel een start-up locatie voor musici komt. Ik hoop hiervoor een goede, geschikte ruimte te kunnen vinden.”
Ghazaryan vindt daarnaast dat er op het conservatorium meer aandacht nodig is voor het opbouwen van een succesvolle carrière. “Mijn inschatting is dat eenderde daadwerkelijk carrière maakt in de muziekwereld. Een deel daarvan krijgt echt concerten. Die muzikanten kunnen ervan leven en komen bij grote labels terecht. Een ander deel gaat verder als muziekdocent op het conservatorium. Het overgrote deel doet alsof ze succesvol zijn en ervan kunnen leven, maar worden gesponsord door hun ouders of anderen.”
Tijdens zijn studie heeft Ghazaryan ervaren hoe de methoden van het conservatorium zijn ontwikkeling in de weg zaten. “Hoewel ik een succesvol jaar achter de rug had, kon ik de opleiding niet vervolgen. Ik had geen oefenruimte. Het aantal uur dat ik aan oefening nodig had om mijn skills te verbeteren was daardoor onhaalbaar. En hoewel het conservatorium die ruimte wél had, kon ik er geen gebruik van maken. Het werd mij niet gegund.”
Studenten op het conservatorium leren bovendien niet hoe ze ‘goed geld’ kunnen verdienen als muzikant, zegt de concertpianist. Volgens hem staan de mensen die over deze kwestie gaan, niet open voor verandering. Dat is problematisch, vindt Ghazaryan, want bij veel musici merkt hij hun schaamte omdat ze niet succesvol zijn. Die schaamte zorgt ervoor dat er niet over gepraat wordt. “Ze houden liever de schone schijn op. En ik wil dat doorbreken.”