Tientallen bewoners van de Almeerse wijk Tussen de Vaarten zijn ontevreden over de manier waarop PostNL hun pakketjes bezorgt. Vooral ‘s avonds en in het weekend zouden postbezorgers de pakketjes rechtstreeks naar het pakketpunt brengen, terwijl de bewoners gewoon thuis zijn. Ook zouden pakketjes niet naar het dichtstbijzijnde pakketpunt worden gebracht, maar naar eentje vijf kilometer verderop.
“Dan blijf je thuis en komt er geen bezorger”, vertelt buurtbewoner Rob Dooren. “Vervolgens krijg je een mailtje met: ‘Het is niet gelukt om uw pakketje te bezorgen’.” Voor Dooren was het reden om zijn beklag te doen op een besloten wijkpagina op Facebook. Toen bleken er veel meer van zijn buren ook klachten te hebben.
Luxeprobleem, maar dit is niet de bedoeling
“Bestel je iets, betaal je verzendkosten en vervolgens kun je de auto pakken om het zelf in Buiten op te halen. En betaal je nog parkeerkosten!”, schrijft een buurtbewoner. Een ander schrijft: “Vandaag zouden ze de schoolboeken van mijn zoon brengen, tussen 14.45 en 16.45. Kwam mooi uit, want zij zitten toch naar Max Verstappen te kijken. Iets na 15.00 krijg ik een berichtje dat de bezorger niemand thuis heeft aangetroffen. We zaten op de bank!”
Dooren geeft toe dat het gaat om een luxeprobleem. “Het is klein bier, maar het is wel vervelend als je op een pakketje zit te wachten en het komt niet. Voor een verjaardag ofzo, of als je dringend iets nodig hebt, en de webshop zegt je hebt het vanavond en het is er ‘s avonds niet. Dat is niet de bedoeling van die soort bezorgdiensten.”
Reactie PostNL
PostNL geeft aan niet te kunnen reageren op de onvrede in de wijk. Wel vertelt het bedrijf dat er soms geen plek meer is bij het dichtstbijzijnde pakketpunt, en dat pakketjes daarom naar een pakketpunt verder weg gebracht moeten worden.
Ook andere buurten hebben er last van
Vanuit verschillende buurten en wijken krijgt 1Almere reacties van bewoners dat dit ook bij hen zou gebeuren met de pakketdienst. In Almere Buiten en Almere Poort is de situatie net zo slecht, volgens bewoners. Merel noemt het ‘heel erg’. “Je bent thuis en het wordt gewoon naar een afhaalpunt gebracht omdat je zogenaamd niet thuis bent. Of er staan 15.00 bezorgd en het komt pas om 22.00. Ik word er gek van”, zegt Merel, woonachtig in de Regenboogbuurt.
Ook Inge uit Almere Buiten wacht soms een hele dag op haar pakket. “Ja, hier in Almere buiten ook hoor. Ze zeggen dat het is bezorgd, alleen zeggen ze er niet bij waar! Als je dan zegt of ze het voor de deur kunnen zetten, krijg je een bericht dat ze het niet veilig vinden. Soms wacht je een dag en dan krijg je een berichtje: sorry we hebben u gemist…”
Bezorging is onzorgvuldig
Als het pakketje dan wel wordt geleverd op tijd, gaat het volgens bewoners vaak mis met waar en hoe het pakket wordt bezorgd. Meerdere mensen gaven aan hun pakket terug te vinden in hen kliko of papierbak. Ook in Waterwijk zijn ze niet tevreden over de service. “Dat is blijkbaar het beleid van Post NL. Ik heb al meerdere klachten ingediend, maar nooit reactie gekregen. Ooit heeft een bezorger een laptop in de regen achtergelaten”, zegt bewoonster Sonja. Ook in Danswijk, Filmwijk en Parkwijk zou het slecht geregeld zijn met de bezorging.
Meerdere bewoners uit Muziekwijk en Literatuurwijk geven in reacties op Facebook aan wel tevreden te zijn met hun bezorgers. Bij hen worden pakketjes vaak gewoon op tijd thuisbezorgd.
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.