Frustratie bij treinreizigers, inzet NS-bussen niet goed geregeld

Redactie
Door Redactie 63 Views

De NS heeft de inzet van bussen tussen Weesp en Almere Oostvaarders niet goed geregeld. Volgens reizigersorganisatie Rover rijden er te weinig bussen, laat de communicatie te wensen over en worden reizigers niet goed begeleid. Dat leidt volgens Rover tot frustratie en ergernis bij treinreizigers. 

De bussen zijn ingezet omdat er werkzaamheden zijn aan het spoor tussen Weesp en Almere Oostvaarders. Het gaat om snelbussen die rechtstreeks tussen de twee stations rijden en stopbussen die bij de tussenliggende stations stoppen. Dat gaat om de stations Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centrum, Almere Parkwijk en Almere Buiten. 

Vooral in Weesp en Almere Oostvaarders staat volgens Rover niet duidelijk aangegeven welke bus de reiziger moet nemen. Daardoor stappen mensen in de verkeerde bus. Ook staat het NS-personeel niet op alle stations om de reizigers te informeren en te begeleiden. 

“Er wordt van alles geschreeuwd maar ik weet dan niet waar ik moet staan”, zegt een vrouw op station Weesp. “Of het is hier of het is daar en dan gaat die bus verder rijden. Je weet het niet.” Een andere reiziger is ook niet tevreden: “Vanochtend in de bus spraken mensen daarover. Andere mensen gingen klagen bij de buschauffeur omdat de bus vol zat. Dus wel veel ontevreden mensen eigenlijk, ja.” 

“Wij moeten de buschauffeurs de weg wijzen”— Een gefrustreerde treinreiziger

Buitenlandse chauffeurs kennen de route niet
Ook wordt er geklaagd over de buschauffeurs, die uit Hongarije, Bulgarije en Polen komen. Zij kennen de routes niet en spreken geen Nederlands. Dat leidt er soms toe dat chauffeurs een verkeerde afslag nemen, met vertragingen als gevolg. “Zij hebben bussen ingehuurd vanuit het buitenland en die mensen kennen de weg niet”, zegt een reiziger. “Wij moesten hem de weg wijzen, twee keer.”

In een reactie erkent de NS dat er problemen zijn en dat er klachten zijn van reizigers. “We hebben gezien dat er aanloopproblemen waren bij het opstarten van die busdienst. Dat zat hem in chauffeurs die nog onbekend waren op de weg en spitsdrukte. We hebben ook klachten ontvangen van reizigers die niet mee konden. Dat is heel vervelend. We zien wel dat het in de loop van de week steeds beter gaat. “

De werkzaamheden aan dit deel van het spoor zijn donderdag afgerond, maar van 22 augustus tot 4 september wordt er gewerkt aan het spoor tussen Almere Centrum en Dronten, na Lowlands.

Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.