Meerdere ondernemers in Almere Centrum, waaronder verschillende winkeliers en een medische aanbieder, zitten vrijdag in het donker. Tussen 08:30 uur en 16:00 uur sluit netbeheerder Liander de stroom af van het blok tussen de Wijsgeerbaan en de Stationsstraat. De ondernemers moeten zelf voor vervangende stroom zorgen en dat is volgens geen van de winkeliers een mogelijkheid.
“Vrijdag is de drukste dag van de week en dan zitten we opeens zonder stroom. Iedereen snapt wel dat dit moment echt niet handig is”, zegt Zaïr, mede-eigenaar van de pas geopende Miss Elite. “En daarnaast kregen we ook pas een week van tevoren een brief toegestuurd. Dan kan je ook niks meer regelen.” Naast Zaïr zitten ook Van Haren, Backwerk, Game Mania, T-Mobile, Woonaccent, Nagelsalon Ivy en Ellerman Optiek zonder stroom.
80 klanten afzeggen
Waar de andere bedrijven nog een brief hebben gekregen, moest Femke Ellerman van Ellerman Optiek en Oogzorg het via de buurman horen. “Liander gaf eerst aan dat wij op een andere kabel zaten, dus dat wij geen last zouden krijgen van de afsluiting. Dat is mij twee keer verzekerd. Nadat de buurman aangaf dat we toch wel bij het blok hoorde, kreeg ik opeens excuses van Liander dat we er wel bij zaten. Nu moeten wij meer dan 80 klanten gaan afzeggen want een noodaggregaat is niet te betalen.”
Creatieve openingstijden
Door de stroomafsluiting moeten de ondernemers creatief omgaan met hun openingstijden. De meeste winkels blijven vrijdag dicht. Alleen Game Mania heeft aangegeven open te blijven ‘met zaklampen’. Zaïr gaat wel naar de winkel maar houdt het pand dicht zolang er geen elektriciteit is. “Zonder licht kunnen mensen toch niks zien. Dan heeft kleding verkopen ook geen zin.”
Ook Ellerman moet de zaak van haar en haar vader sluiten. “Wij kunnen geen metingen doen zonder apparatuur en niemand kan de brillen zien dus we gaan iedereen afzeggen. En dan hebben we nog geluk dat we het nu weten, want we hebben ook hele dure apparaten die niet goed tegen abrupte stroomuitval kunnen.”
‘Gebrekkige communicatie’
“Liander had dit echt beter moeten communiceren. Als ik dit een paar weken eerder had geweten, dan hadden we geen afspraken gepland. Daarnaast wordt het je gewoon maar opgelegd en moeten we de problemen zelf oplossen”, zegt Ellerman. Ook de filiaalmanager van Van Haren gaf aan dat de communicatie ‘erg summier was’. Zaïr beaamt de gebrekkige communicatie. “En als het dan ook nog op een drukke vrijdag is, is dat niet fijn. Doe het dan tenminste nog op een zondag of een maandag. Nu zijn wij de dupe van de planning van Liander.”
Een woordvoerder van Liander geeft aan dat de stroomafsluiting nodig is om het elektriciteitsnet te verzwaren en toekomstbestendig te maken. Hij betreurt de gang van zaken rondom de onderneming van Ellerman en gaat kijken waar het mis is gegaan. Volgens Liander zijn de brieven wel allemaal op tijd verstuurd en zijn ze al een week bezig om alles vrijdag in één keer te installeren. “Dan is het net weer klaar voor de toekomst.”