De Floriade in Almere heeft volgens directeur Hans Bakker een ‘bevredigend aantal bezoekers’ gehad in de eerste maand dat de tuinbouwtentoonstelling open is. Hoeveel bezoekers de Floriade precies heeft mogen ontvangen wil Bakker niet zeggen. ‘Dat gaat altijd een eigen leven leiden.’ Wel wil hij kwijt dat het ‘altijd meer had gekund.’ In totaal rekent de Floriade op 2,3 miljoen bezoekers in de periode april tot en met oktober. Begin juli komt de Floriade voor het eerst met een update over bezoekersaantallen.
Bakker weet nog niet of hij naar de gemeente moet voor extra financiering. “Dat hangt er een beetje van af hoe de inkomsten binnenkomen.” De directeur doelt hiermee op het feit dat bezoekers dicht op hun bezoek een kaartje kopen en dus niet ver vooruit reserveren. Dat heeft gevolgen voor de financiële flexibiliteit van de organisatie. Hij laat wel weten dat een voorfinanciering vanuit de gemeente naar zijn verwachting niet nodig is. “Voorlopig valt dat binnen de ruimte die we hebben voor mee- en tegenvallers.”
Tegenvallers opgelost
De Floriade had de eerste weken te kampen met verschillende tegenvallers. Meerdere paviljoens waren niet op tijd klaar en er viel weinig regen. Dat laatste probleem is opgelost door het sproeiteam van veertig mensen uit te breiden. Iedere ochtend om 05.00 uur wordt het park van 60 hectare nu besproeid om te zorgen dat de planten niet uitdrogen.
Tot begin mei waren de paviljoens van onder meer Thailand en Suriname niet af. Dat zorgde ervoor dat er ook tijdens openingstijden gebouwd werd in het park. Bakker geeft aan dat het in het begin nog even zoeken was in de samenwerking met de andere landen. “Die buitenlandse paviljoens laten zich niet zomaar in het gelid zetten. Die hebben hun eigen opvattingen hoe dingen moeten. Soms is er wel eens iemand die dan de avond ervoor een feestje heeft gehad en blijkt opeens de volgende ochtend zijn paviljoen niet open te hebben. Dat zijn wel van die kinderziektes die we met elkaar moeten doorkomen.”
Een van de lessen die Bakker ook meeneemt naar de komende maanden is dat de organisatie het verhaal van de Floriade beter moet vertellen. Mensen hadden soms de verwachting dat ze een bloemententoonstelling zoals de Keukenhof zouden zien, terwijl dat volgens Bakker wel iets compleet anders is. Nu wordt er in drie talen informatie gegeven over de tien belangrijkste zaken op de Floriade.
Op Google zijn er de afgelopen weken bijna 400 recensies binnengekomen over de Floriade. Die waren in het begin grotendeels negatief. Bezoekers op het park lijken inmiddels positiever dan wat online de tendens was. Meerdere bezoekers laten weten dat zij het park mooi vinden en enthousiast zijn over wat zij hebben gezien op de Floriade.