Wanneer je de afgelopen jaren het station uitliep, werd je begroet door wachtende bussen, een leeg plein en scholieren die het liefst zo snel mogelijk naar huis gaan. Het was vooral een plek waar je vandaan wilde. Inmiddels is er wat veranderd. Begin dit jaar stond daar opeens een zwartgekleurde bus met felle paarse letters en een paarse vlag. Een plek die voorheen snel leegliep, is nu veranderd in een plek waar mensen in de rij staan voor een Thaise maaltijd. Als de zon ondergaat aan de westkant van het plein begint het spitsuur bij Yada Thai Street Food.
Door Lotte Truijens
Eind januari dit jaar heeft Yada Thai Street Food zich als Thaise foodtruck gevestigd op station Almere Oostvaarders. Als een van de weinige Thaise foodtrucks in Almere, zagen de eigenaren al snel een enorme toename aan klanten.
Groei door sociale media: “Een paar flyers zal niet genoeg zijn”.
Vroeger had je een advertentie in de krant, nu heb je via internet een enorm bereik. Het lukte de Thaise foodtruck om met een TikTok filmpje van tien seconden, ruim 70 duizend mensen te bereiken.
Chef Kanlaya Lertsanthia en haar verloofde Kevin Middelbos hebben samen gezorgd voor bekendheid door gebruik van sociale media als TikTok en Facebook. Kevin is verantwoordelijk voor branding, presentatie en communicatie. “Een paar flyers zal niet genoeg zijn”, wist Kevin. Daarom zijn ze snel gaan inzetten op sociale media. Wat betreft de diverse doelgroepen zegt hij dat er wel degelijk een verschil is tussen de stijl van content op de platformen. “Er is echter geen vast script dat je kunt volgen.”
Volgens Kevin komt het uiteindelijk neer op een combinatie tussen gevoel en het bestuderen van de data van de verschillende mediaplatformen. “En het geheime ingrediënt? Dat blijft, net als bij onze gerechten, het geheim van de chef.” Het gebeurt inmiddels steeds vaker dat mensen de foodtruck van sociale media herkennen en langskomen voor een foto. “Dat is soms wat vreemd, maar tegelijkertijd erg leuk. Je bent natuurlijk geen popster of BN’er, maar gewoon ‘die ene persoon van de foodtruck’. Het levert wel leuke, vriendelijke en hartelijke momenten op.”
Coronatijd
Terwijl het volgens het CBS kommer en kwel was in tijden van corona, zwom Yada Thai Street Food tegen de stroming in. “De eerste lockdown in 2020 hebben we het nog best goed uitgehouden”, vertelt Kevin.
Tijdens deze periode vonden de eerste activiteiten rondom het koken plaats. “We hebben in die periode een aantal keren samen met kennissen uit de Thaise community binnen Almere avondeten voor de IC/Corona-afdeling van het Flevoziekenhuis bereid en bezorgd”, zegt Kevin.
Toch heeft Yada Thai Street Food de invloed van corona wel gemerkt. Het idee van een foodtruck begon voor Kanlaya en Kevin al in 2020, corona maakte het verwezenlijken van hun droom niet al te makkelijk. “We hebben erg lang gedaan over het ombouwen van onze foodtruck vanwege sluitingen van de bouwmarkten en de langere levertijden van materialen”, vertelt Kevin.
Naar Thailand
Tijdens de strenge lockdown in maart 2021 waren Kevin en Kanlaya het allebei zat. “Kanlaya kon niet werken als masseuse en ik zat thuis achter mijn computer te werken als videogame-designer bij Sony PlayStation.” Het was voor hen het perfecte moment om met hun dochter Yada Thailand te bezoeken. “Tijdens deze periode, weg uit de kou en restricties in Nederland, met de zon op ons gezicht op een food market in Chiang Mai, hebben we de beslissing genomen om het gewoon te gaan doen: we zouden een foodtruck gaan beginnen zodra we terug waren in Nederland”, zegt Kevin.
Kanlaya is in Thailand geboren en heeft daar tot haar 20e gewoond. “Ik ben arm opgegroeid”, vertelt Kanlaya. “Ik kom uit een boerenfamilie en mijn ouders hadden niet veel. Het is altijd hard werken voor weinig geld geweest. Maar we hebben een grote familie en vele handen maken licht werk. Aangezien ik nog te jong was om op het land te werken werd er van mij verwacht dat ik na schooltijd voor de hele familie het eten zou voorbereiden.”
Kanlaya liep regelmatig op haar blote voeten naar de markt een aantal kilometer van haar huis. Ze zorgde met haar moeder voor hun groentetuin, waar ze dagelijks vers uit aten. “Het was zwaar en ik had weinig tijd voor leuke dingen als kind. Maar tegelijkertijd bracht het me ook voldoening om bij te kunnen dragen”, vertelt Kanlaya. Het ging langzaam steeds beter met het gezin, er was meer ruimte en rust. Haar familie nam toen personeel aan waardoor Kanlaya in Amsterdam kon gaan studeren.
“De Thaise ingrediënten moeten authentiek zijn. Deze zijn onvervangbaar, dat proef je”
Tijdens hun verblijf in Thailand hebben ze regelmatig markten, boerderijen en plantages bezocht. “We waren nieuwsgierig naar de technieken en de processen. We konden wat we geleerd hadden toepassen in de keuken van ons eigen restaurant”, hadden ze bedacht. Ze kopen de producten bij verschillende partijen. “Zo werken wij bijvoorbeeld samen met een halal-slager bij ons om de hoek. Onze groenten halen we zoveel mogelijk bij de boer. Lokaal heeft altijd de voorkeur. De Thaise ingrediënten moeten authentiek zijn. Deze zijn onvervangbaar, dat proef je.”
Toekomstplannen
Kanlaya vertelt dat zij graag voor anderen wil zorgen. “Ik denk dat dit zowel vanwege mijn persoonlijkheid als vanwege mijn culturele achtergrond in mij zit. Ik voel mij ook erg trots en gedreven als ik mensen kennis kan laten maken met de smaken uit mijn geboorteland. Op die manier kan ik een stukje van mij met Nederland delen en houd ik Thailand en mijn verleden daar dicht bij me, ondanks dat ik er nu zo ver vandaan woon.”
Wat betreft de toekomst zouden Kanlaya en Kevin graag op festivals willen staan zodat ze hun keuken met nog meer mensen kunnen delen. “Gelukkig hebben we al een aantal mooie boekingen voor de komende periode dus we kijken er erg naar uit om dat ook te ervaren.” Verder willen ze vooral gewoon hun huidige klantenkring behouden en verder uitbouwen.