Stadsboer rijdt op elektrische tractor met waterstof

Elektrische auto’s zijn inmiddels heel gewoon, maar het elektrisch aandrijven van zware voertuigen en machines staat nog in de kinderschoenen. De Almeerse stadsboer Tom Saat denkt dat het gebruik van waterstof de oplossing voor dergelijke voertuigen zal zijn. Hij heeft een elektrische waterstoftractor gekocht, volgens hem ‘de eerste serieuze ter wereld’.

Zijn nieuwe trekker werkt volledig op accu’s die als dat nodig is gevoed kunnen worden met energie uit waterstof. “Als je het milieu enigszins serieus neemt, moeten we zo snel mogelijk van de diesel af. Een tractor gebruikt tot wel 180 liter diesel per dag. Dat kan echt niet meer,” vindt Saat.

Er is jaren gewerkt aan de trekker, de EOX-175. De machine is ontwikkeld door H2trac, een bedrijf van Paul van Ham in Arnhem. “Je kunt een tractor niet vergelijken met bijvoorbeeld een elektrische auto,” legt de ontwikkelaar uit. “Een auto gebruikt bij het optrekken veel energie, maar daarna veel minder. Een tractor gebruikt continu een groot deel van zijn vermogen. Dat vraagt om andere specificaties van accu’s, motoren en software.”

Het is dan ook niet mogelijk een trekker te bouwen die volledig op accu’s rijdt.
“Als je dan een dag wilt werken, moet je een aanhangwagen vol met batterijen meenemen. Dat slaat natuurlijk nergens op,” vult stadsboer Saat aan. De accu’s van de tractor worden daarom opgeladen door brandstofcellen die waterstof. omzetten in elektriciteit. Het enige afvalproduct is water. De tractor is daarmee heel milieuvriendelijk.

Op dit moment is het in Nederland nog maar op een paar plekken mogelijk waterstof te tanken. Maar in het voorjaar van 2022 moet dat ook kunnen in Almere. “Ik ben nog druk met de vergunningen, maar er komt er één bij de voormalige vuilstort Braambergen. Dit is vlak bij mijn stadsboerderij. Groot voordeel is dat daar een enorm zonnepark komt en dat een deel van de energie van die zonnepanelen direct omgezet kan worden in waterstof. Het tankstation zal in eerste instantie niet publiek toegankelijk zijn, maar moet dat wel worden”, vertelt Saat.

Ontwikkelaar Paul van Ham is heel blij met de samenwerking met de Almeerse stadsboer. “De trekker die we hebben gebouwd was in eerste instantie wel elektrisch, maar werd voorzien van extra energie door een gewone motor. Saat heeft er echt voor gezorgd dat wij nu de combinatie van waterstof en accu’s hebben kunnen maken.”

De stadsboer zelf vind het vooral raar dat het nooit eerder gedaan is op deze manier, maar hij begrijpt het ook wel weer. “Het is een techniek die al veel langer bestaat. Alleen hebben tractorfabrikanten er geen behoefte aan om ermee aan de slag te gaan. Je moet natuurlijk niet vergeten dat die jarenlang hebben geïnvesteerd in het ‘groener’ maken van de traditionele motor. Als je overstapt op een elektrische trekker kan al die techniek de prullenbak in,” legt Saat uit.

De Almeerse boer verwacht de machine in het voorjaar geleverd te krijgen. Dan moet ook het tankstation bij de voormalige Almeerse vuilstort klaar zijn. De tractor heeft de stadsboer veel geld gekost, maar hij kon ook rekenen op subsidie. “Daar heeft de komst van de Floriade naar de stad goed bij geholpen. Wat is er tenslotte mooier dan een wereldprimeur te kunnen laten zien tijdens die tuinbouwtentoonstelling,” stelt Saat.

Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.