108

Stalen brug over Waterlandseweg bijna klaar

Het moest een eyecatcher worden en dat is gelukt. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Waterlandseweg en de Hoge Vaart in Almere is bijna klaar. Hij is 240 meter lang en gemaakt van 500 ton staal. Het is geen rechttoe rechtaan brug, maar een heuvelachtig, uniek ontwerp. De brug wordt begin november geopend.

De zogenoemde liggerbrug is gemaakt van duurzaam materiaal. De fundering bestaat uit recyclebeton en voor de leuningen en bankjes is gerecycled hardhout gebruikt.

De rest van de brug is geheel gemaakt van Cortenstaal, een legering met een roestige uitstraling. Dit materiaal hoeft niet geverfd te worden. De brug heeft daardoor volgens Erik Kijlstra van Reimert Bouw en Infrastructuur een levensduur van 100 jaar, waarbij nauwelijks onderhoud nodig is.

Waarom is de brug aangelegd?
Dankzij de komst van de fiets- en voetgangersbrug kunnen buspassagiers die uitstappen bij de bushalte Stichtsekant veilig oversteken, terwijl het verkeer over de Waterlandseweg gewoon kan doorrijden. Het verlengen van de brug tot aan de overzijde van de Hoge Vaart maakte de brug onderdeel van een interessante route voor recreatieve fietsers en wandelaars.

De brug verbindt nu het Cirkelbos aan de zijde van het bedrijventerrein Stichtsekant met het Kathedralenbos en met het in ontwikkeling zijnde stadsdeel Oosterwold aan de overkant van de vaart. Deze verbinding vergroot het fietspadennetwerk.

Waarom is de bouw vertraagd?
Fietsers en wandelaars hebben anderhalf jaar langer op de brug moeten wachten dan gepland. Volgens Kijlstra kwam de vertraging mede door het vergunningtraject. Dit heeft veel langer geduurd dan verwacht, omdat er vlak bij de brug elektriciteitsmasten staan. In verband daarmee moesten er allerlei extra vergunningen aangevraagd worden. Dat heeft veel tijd gekost.

Toen er uiteindelijk begonnen mocht worden met de bouw, bleek dat de staalleverancier door de vertraging de brug niet meer kon produceren. Er moest toen een nieuwe leverancier gezocht worden, wat ook weer extra vertraging opleverde.

Anderhalf miljoen euro duurder
Door de vertraging is de brug ruim 1,5 miljoen duurder geworden dan gepland. Het is nog de vraag wie er opdraait voor deze kosten. De provincie die opdracht gaf voor de bouw van de brug vindt dat de aannemer verantwoordelijk is voor de vertraging en dus voor de kosten, maar de aannemer denkt hier anders over en is daarom naar de rechter gestapt. De zaak moet nog behandeld worden.

Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.

Dit vind je misschien ook interessant