Patiënten uiten hun onvrede over gezondheidscentrum de Haak in Almere Haven. Tientallen mensen klagen online over lange wachttijden en slechte telefonische bereikbaarheid. Zorggroep Almere, waar De Haak onderdeel van is, erkent de problematiek. Ook bij hen zijn de laatste maanden meer klachten binnengekomen. De Zorggroep werkt aan oplossingen.
Telefonisch onbereikbaar
1Almere heeft naar aanleiding van de online klachten een aantal oproepen geplaatst in verschillende Facebookgroepen uit Almere Haven, om een uitgebreider beeld te krijgen van de situatie. Daar zijn tientallen reacties op gekomen van mensen die de problemen bij de zorggroep herkennen. Daar zaten ook positieve reacties tussen, maar het overgrote deel ging over de telefonische bereikbaarheid.
Iemand schrijft: “Onze huisarts is echt top, en ik zou ook geen andere huisarts willen. Maar telefonisch iemand spreken is drama. Als je om 13.00 uur belt wordt er aangegeven dat de wachtrij vol is en dat je de volgende dag weer kunt bellen om iemand te spreken of een afspraak te maken.” Iemand anders die ook schrijft over deze klachten overweegt zelfs over te stappen door de lange wachttijden.
Volgens een woordvoerder van Zorggroep Almere worden de klachten serieus genomen. “De klachten bereiken ons ook en gaan vooral over de wachttijden aan de telefoon. Deze zijn soms lang, heel lang. Ook de terugbelservice laat wensen te over, waardoor het kan gebeuren dat mensen soms pas de volgende dag worden teruggebeld. Dat is onwijs vervelend.”
Extra personeel ingezet
De problemen worden volgens de zorginstelling veroorzaakt doordat veel mensen op hetzelfde moment met De Haak bellen. “Als je belt naar De Haak dan krijg je een bandje. Je kunt er voor kiezen om teruggebeld te worden. Dat gebeurt vaak op dezelfde dag. Als op een gegeven moment de toestroom en de lengte van de telefoontjes oploopt, lukt dat gewoon niet meer op dezelfde dag.”
Door de coronacrisis is de hoeveelheid telefoontjes bij de Zorggroep opgelopen. Toch is dat niet de enige reden voor de klachten. In de reacties die onder de oproepen van 1Almere kwamen, blijkt ook dat veel mensen de bereikbaarheid van het zorgcentrum sinds 2018 vinden afgenomen. In dat jaar werden er meerdere zorgcentra in Almere Haven samengevoegd en bij De Haak ondergebracht.
De wachttijden zijn volgens de woordvoerder inmiddels afgenomen. “De terugbeltijd is het grootste struikelblok. Daar hebben we heel veel aan gedaan. We hebben extra doktersassistenten aangenomen. De terugbeltijd is nu, vanaf 1 september, teruggelopen naar gemiddeld minder dan een half uur.”
‘Stuur maar een foto’
Naast de lange wachttijden kwamen er ook klachten binnen over wisselende huisartsen en over het feit dat mensen een foto moeten sturen naar de arts. Dit gebeurt volgens de Zorggroep op meerdere plekken in Nederland. “De zorg wordt steeds digitaler. Dat zie je in heel Nederland, ook bij ziekenhuizen. Zo gaat het ook in huisartsenpraktijken. We gebruiken Mijn Gezondheidsnet, daarmee kun je via een app al vragen stellen en we gebruiken die beveiligde route ook om een foto’s te sturen. Want als het digitaal kan hoef je niet naar de huisarts. Met een foto heeft de huisarts vaak al voldoende om een advies te geven.”