De lange telefonische wachttijden bij de Spoedpost in Almere hebben voor zover bekend niet tot incidenten geleid. Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen van de PVV.

De partij stelde de vragen toen Omroep Flevoland in juli meldde dat de wachttijd tijdens het bellen van de Spoedpost tot enkele uren kon oplopen. “Mensen bellen overdag de huisarts met vragen over corona, de vaccinatie, of uitgestelde zorg. En als ze dan overdag niet bij de huisarts terecht kunnen, is het een soort domino-effect. Dan bellen ze ‘s avonds, ‘s nachts of in het weekend met de huisartsenpost”, zei Zorggroep-woordvoerder Manon Kastermans daar eerder over.

Het college van B en W geeft aan dat de gemeente niet verantwoordelijk is voor de Spoedpost, maar heeft toch contact opgenomen met de Zorggroep. Die zegt het probleem, dat landelijk speelt, onder de aandacht te hebben.

Sinds zondag 18 juli heeft de Spoedpost extra triagisten ingeschakeld om de wachttijden te verminderen. Die beoordelen welke hulp een beller precies nodig heeft. “Bij een levensbedreigende situatie wordt de telefoon binnen de gestelde landelijke richtlijn van 30 seconden opgenomen. Gaat het om een levensbedreigende spoed, dan wordt direct de ambulance ingeschakeld”, zo staat in het antwoord op de vragen van de PVV.Geen

Comments are closed.