73

Almeers postpakketbedrijf overgenomen door grote internationale speler Maersk

Het Almeerse postpakkettenbedrijf B2CEurope wordt binnenkort overgenomen door een grote internationale speler, het Deense containerbedrijf Maersk. De deal is rond. Alleen de AFM, de toezichthouder op de financiële markten, moet nog toestemming geven. Maersk wil zijn activiteiten uitbreiden en een volledige logistieke dienstverlener worden.

Volgens commercieel directeur Martijn van der Geer van B2CEurope is de overname van het Almeerse bedrijf onderdeel van een groot plan van Maersk. “Ze willen van de fabriek naar de consument de hele logistiek verzorgen”, aldus Van der Geer.

Miljoenen pakketten
B2CEurope verwerkt op dit moment 35 miljoen pakketten per jaar. Dat doen zij voor webshops. Waaronder grote namen, zoals L’Oreal, Amazon, eBay en Wish. Toch is het bedrijf bij het publiek niet bekend. Dat komt doordat het zelf nooit bij de consument aan de deur komt. Het bedrijf is een soort intermediair tussen grote webwinkels en pakketbezorgers zoals DHL, PostNL en DPD. Het beschikt over eigen vrachtwagens die pakketten van de webwinkels naar de verdeelcentra van de pakketbezorgers vervoeren, waarna die ze bij de klanten leveren. Dat gebeurt internationaal. In allerlei landen kunnen zij gebruikmaken van verschillende postnetwerken, waar ze contracten mee hebben.

120 verschillende labels
Bijzonder is dat het Almeerse bedrijf software heeft ontwikkeld om aan de hand van de wensen van de klant de beste bezorger te kiezen en voor al die verschillende postpakkettenbedrijven ook de juiste labels te printen. “Op dit moment hebben we meer dan 120 carriers, en kunnen we dus 120 labels printen”, zegt Van der Geer.

Enorme groei
B2CEurope is 20 jaar geleden opgezet door oud-managers van PostNL. Het bedrijf heeft nu vestigingen in Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en China. Het hoofdkantoor zat eerder in Weesp maar is volgens Van der Geer, om te kunnen blijven groeien, een jaar geleden verhuisd naar Almere. “Het was de bedoeling dat we in de komende jaren naar 10.000 vierkante meter zouden uitbreiden maar dat is door de komst van corona heel snel gegaan.” Door de overname is de verwachting dat het bedrijf kan blijven groeien. Van 35 miljoen naar 50 miljoen pakketten per jaar, is volgens de commercieel directeur geen gekke gedachte.

Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.

Dit vind je misschien ook interessant