Onderzoeksinstituut Flevoacampus gaat uitzoeken wat Almeerders lekker vinden om te drinken en of dat wel gezond is. Uit het onderzoek moet ook blijken of de juiste drankjes te koop zijn. Of willen Almeerders een nieuw drankje met een eigen Almeerse smaak op de markt.
Projectmanager Femke Mosch legt uit dat Flevo Campus er naar streeft om mensen mee te laten bepalen wat supermarkten aanbieden. ‘’Consumenten kunnen nu alleen iets kopen, maar niet meedenken en aangeven waar ze behoefte aan hebben’’. Het onderzoeksinstituut ziet het drankje ook als een middel om Almeerders na te laten denken over thema’s, zoals duurzaamheid en obesitas. ‘’De vraag die een dergelijk drankje oproept is hoeveel suiker gaan we daarin doen?’’
Bierviltjesysteem
Flevo Campus verspreidt bierviltjes met een QR-code waarmee Almeerders direct de vragenlijst kunnen invullen. Daarnaast komt er een landingspagina en gaat het instituut mensen 1-op-1 interviewen bij buurthuizen en winkels. Het onderzoek loopt tot 15 augustus en is in samenwerking met een onderzoeker van Aeres Hogeschool. Vanuit de inventarisatie van het drinkgedrag van Almeerders wordt er gekeken naar de ontwikkeling van een drankjeslijn.